edu.ro

Syndicate content
Updated: 6 min 21 sec ago

Vizita ministrului Liviu Marian Pop în județul Neamț

Fri, 08/12/2017 - 16:53
08 Dec 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a efectuat în zilele de 7 și 8 decembrie o vizită în județul Neamț în cadrul căreia a avut o serie de întâlniri de lucru cu inspectorii școlari generali din Regiunea Nord-Est și din țară, respectiv cadre didactice, elevi și autorități locale.

Vineri, 8 decembrie, ministrul Liviu Marian Pop a vizitat Colegiul Național „Calistrat Hogaș” din Piatra Neamț și a dialogat cu conducerea școlii, profesori și elevi. În acest context, ministrul a apreciat proiectele educaționale derulate de acest colegiu, felicitând totodată elevii și cadrele didactice pentru rezultatele constant bune pe care le înregistrează în concursuri și la examenele naționale.

Alt punct pe agendă l-a constituit întâlnirea cu directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ din județul Neamț. Pe parcursul acesteia, ministrul Liviu Marian Pop a prezentat proiectele și prioritățile Ministerului Educației Naționale pentru anul 2018: finanțarea corespunzătoare a sistemului, modernizarea infrastructurii școlare, abilitarea curriculară a cadrelor didactice, Legea Educației Naționale și digitalizarea procesului didactic.

De asemenea, au fost puse în discuție probleme de importanță majoră pentru învățământul nemțean și s-au căutat soluții reciproc agreate pentru eficientizarea sistemului educațional național.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Masă caldă pentru elevii din 50 de unități școlare și în anul școlar în curs *

Wed, 06/12/2017 - 20:26
06 Dec 2017

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri, 6 decembrie, lista celor 50 de unități de învățământ preuniversitar de stat în care se aplică, în anul școlar 2017-2018, Programul-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolari și elevi, precum și fondurile necesare finanțării programului. Bugetul se cifrează la peste 30 de milioane de lei (sumă destinată întregului an școlar 2017-2018), finanțare asigurată de la bugetul de stat, potrivit ordonanței de urgență adoptate.

Prima etapă a Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolari și elevi s-a aplicat în anul școlar 2016-2017 și a implicat tot 50 de unități școlare. Cele 50 de școli în care se va derula etapa a doua în anul școlar 2017-2018 au fost selectate astfel încât fiecare județ să aibă cel puțin o unitate de învățământ inclusă în proiect și, totodată, să fie reprezentative din punct de vedere al problemei semnalate (medii geografice izolate sau greu accesibile, medii sociale defavorizate, medii economice cu grad ridicat de pauperitate). De asemenea, s-a ținut cont de infrastructura necesară servirii mesei în școală (dacă există sau nu cantină, dacă există sau nu sală pentru prepararea sau pentru servirea mesei, dacă există sau nu spațiu pentru depozitare). Masa caldă sau pachetul alimentar va fi asigurat elevilor și preșcolarilor care participă la activitățile didactice, în limita a 7 lei pe zi pentru fiecare beneficiar.

Autoritățile locale au posibilitatea să suplimenteze finanțarea din venituri proprii. În același timp, autoritățile locale care nu sunt incluse în program pot stabili aplicarea acestuia în școli sau grădinițe, în condițiile asigurării finanțării din venituri proprii.

Produsele alimentare distribuite elevilor și preșcolarilor vor respecta cerințele de conformitate prevăzute în regulamentele europene. Direcțiile județene de sănătate publică, respectiv cea a municipiului București, vor verifica respectarea normelor și condițiilor igienico-sanitare și a alimentației sănătoase în distribuția alimentelor. De asemenea, la cererea scrisă a părinților, din considerente de natură medicală, culturală sau religioasă, pachetele alimentare și masa caldă pot fi înlocuite cu produse alimentare adecvate situației elevilor și preșcolarilor.

Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a pachetelor alimentare sau mesei calde se organizează la nivelul fiecărei unități administrativ-terioriale.

În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență adoptată astăzi, Ministerele Sănătății și Educației vor elabora norme de aplicare, care se vor adopta prin Hotărâre a Guvernului.

* comunicat emis de Biroul de Presă al Guvernului României

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Trei noi apeluri de proiecte, în valoare de 258 milioane euro, pentru îmbunătățirea infrastructurii educaționale

Tue, 05/12/2017 - 15:36
05 Dec 2017

Ministerul Educației Naționale (MEN) și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE) au lansat marți, 5 decembrie, trei apeluri de proiecte, în valoare totală de aproximativ 258 milioane euro. Obiectivul îl reprezintă finanțarea prin Programul Operațional Regional (POR) a investițiilor în infrastructura educațională din învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, din învățământul obligatoriu și din învăţământul profesional și tehnic. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și ministrul delegat pentru Fonduri Europene, Marius Nica, în cadrul unei videoconferințe cu inspectorii școlari generali din țară. 

Venim astăzi cu o veste bună, o veste pe care sistemul de învățământ preuniversitar o așteaptă: demarăm modernizarea infrastructurii educaționale din învățământul preuniversitar prin proiecte finanțate din fonduri europene. Din perspectiva reformei pe care ne-am asumat-o prin programul de guvernare, optimizarea infrastructurii școlare este o condiție eminamente necesară. Iată că facem încă un pas, unul care se adaugă celor făcuți până acum, prilej pentru mine să-i mulțumesc domnului ministru Marius Nica pentru tot sprijinul acordat”, a declarat ministrul Liviu Marian Pop. 

MEN și Autoritatea de Management pentru POR (AM POR) estimează că peste 10.000 de copii de vârstă foarte mică și preșcolari, peste 19.000 de școlari și peste 6.000 de elevi din licee tehnologice sau şcoli profesionale vor beneficia de infrastructura educațională modernizată cu ajutorul acestor proiecte.

Proiectele propuse spre finanțare vor avea în vedere investiții în construcția, reabilitarea, modernizarea, extinderea și echiparea infrastructurii educaţionale pentru educația timpurie antepreșcolară (creșe) și preșcolară (grădinițe), pentru învățământul general obligatoriu (şcoli I-VIII, inclusiv nivelul clasei pregătitoare), respectiv pentru învăţământul profesional şi tehnic și învățarea pe tot parcursul vieții (licee tehnologice şi şcoli profesionale). Pot depune cereri de finanțare prin sistemul MySMIS2014 unitățile administrativ-teritoriale, autoritățile publice locale, instituțiile administraţiei publice locale aflate în subordinea sau coordonarea autorităţii publice locale, în calitate de potențiali beneficiari. Intervalul în care pot fi depuse aplicațiile este 4 ianuarie - 4 mai 2018.

Vor putea primi finanțare proiecte de minimum 100.000 euro, a căror valoare cumulată se va ridica la maximum 110,2 mil. euro (fonduri nerambursabile) în cadrul apelului dedicat învăţământului antepreşcolar şi preşcolar, la 111,4 mil. euro în cazul apelului dedicat învăţământului obligatoriu, respectiv la 36,7 mil. euro în cazul apelului referitor la creșterea gradului de participare la învăţământul profesional şi tehnic şi învăţare pe tot parcursul vieţii.

Programul Operațional Regional 2014-2020 este unul dintre programele operaționale din generația 2014-2020 implementate în România, cofinanțate din fondurile europene structurale și de investiții şi gestionate de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Senatul României a adoptat Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2016

Mon, 04/12/2017 - 19:20
04 Dec 2017

Senatul României a adoptat luni, 4 decembrie, proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii.

Ministerul Educației Naționale așteaptă promulgarea acestei legi de Președintele României, pentru a putea finaliza demersurile inițiate în vederea soluționării celor două probleme stringente cu care se confruntă sistemul național de învățământ superior: metodologia de evaluare a studiilor doctorale, respectiv metodologia privind gruparea pe clase a universităților și ierarhizarea programelor de studii.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Echipele României au obținut 7 medalii la Turneul Internaţional de Informatică Shumen 2017

Mon, 27/11/2017 - 11:42
27 Noi 2017

Echipele de seniori și juniori ale României au obţinut șapte medalii la ediția 2017 a Turneului Internaţional de Informatică Shumen din Bulgaria: patru medalii de aur și trei medalii de bronz.

Medaliile de aur au fost cucerite de lotul de seniori (foto sus) format din Costin-Andrei Oncescu (Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel), Andrei Popa (Liceul Teoretic „Mihail Kogălniceanu" din Vaslui), Alex Tatomir (Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” din Brăila) și Ștefan Constantin-Buliga (Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București).

Cei trei elevi laureați cu bronz, componenți ai lotului de juniori, sunt Daniel-Ștefan Boni (Liceul Internațional de Informatică din Constanța), Tudor-Gabriel Mocioi (Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu" din București) și Albert-Antoniu Greaca (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București). Din echipă a făcut parte și Mircea Donciu, elev la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București.

Olimpicii români au fost însoțiți și pregătiți de profesorii Marius Nicoli (Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova) și Adrian Panaete (Colegiul Național „August Treboniu Laurian” din Botoșani), respectiv de studenții Lucian Bicsi și Teodor Stelian Ionescu, ambii de la Universitatea din București.

Competiţia s-a desfăşurat în localitatea bulgară Shumen, în perioada 22-26 noiembrie, fiind la a VIII-a ediţie în format internaţional (iniţial concursul se adresa exclusiv liceelor de informatică din țara gazdă). Au participat loturi naţionale şi echipe ale mai multor licee cu profil informatic din Bulgaria, Moldova, Polonia, România, Rusia, Serbia și Ucraina. 

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Educația de calitate sprijină copiii din mediul rural să nu abandoneze școala

Thu, 23/11/2017 - 09:48
23 Noi 2017

Ministerul Educației Naționale și UNICEF în România au lansat joi, 23 noiembrie, studiul „O privire asupra participării la educație folosind analiza pe cohortă”.

Analiza pe cohortă este focalizată pe o generaţie care parcurge un întreg ciclu şcolar și oferă o imagine de mai mare acurateţe cu privire la dimensiunea fenomenului de abandon în unităţile de învăţământ și categoriile de elevi care sunt în prezent cele mai afectate. În ultimii ani, deși abandonul pe cohortă se reduce în cazul tuturor ciclurilor de învăţământ, se constată că o proporţie mai mare de copii nu participă la educaţie ca urmare a condiţiilor de dezavantaj familial, economic, social, de unde rezultă o rată netă ajustată de cuprindere mai mică, dar un nivel mai scăzut al abandonului înregistrat pe parcursul unui ciclu.

La nivelul învăţământului preşcolar s-a observat o creştere a participării la educaţie a copiilor de vârste mici (de la 65% la 86% în cazul copiilor de 3 ani), rata de cuprindere cea mai mare fiind specifică, copiilor de 4 şi 5 ani ca urmare a implementării clasei pregătitoare.

Raportul de faţă este important pentru că aduce, în mod riguros şi documentat, o imagine de profunzime privind abandonul şcolar. Am speranţa ca rezultatele şi concluziile incluse aici să fie analizate nu doar de factori de decizie de la nivel naţional, ci şi de cele de la nivel judeţean şi local, pentru că rezolvarea provocărilor curente privind participarea la educaţie a copiilor ţine de un context specific. Numai cu implicarea şi sprijinul actorilor locali relevanţi vom putea sprijini în mod real copii şi tinerii în risc, iar aceste măsuri trebuie în mod sistematic urmărite. Dacă indicatorii privind participarea la educaţie se vor îmbunătăţi, vom şti că aceste măsuri funcţionează cu adevărat”, a declarat Liviu Marian Pop, ministrul Educației Naționale.

Deși se înregistrează o reducere semnificativă a decalajului dintre mediul urban și rural, se menține diferența semnificativă dintre cele două medii de rezidență în defavoarea celui rural.

Indiferent de locul unde s-au născut, de abilitate sau dizabilitate, de situația economică a familiei, de gen și etnie, toți copiii au dreptul la educație de calitate. Studiu de față ne arată, pe de o parte, zonele unde s-au înregistrat progrese, iar pe de altă parte unde trebuie să adaptăm politicile publice astfel încât să fie asigurată echitatea și fiecare copil să aibă șanse egale. Modelul nostru din Bacău demonstrează eficacitatea serviciilor integrate pentru copii și impactul educației incluzive de calitate”, a spus Pieter Bult, reprezentant UNICEF în România.

Conform datelor din studiul elaborat de Institutul de Științe ale Educației și UNICEF în România, 391.000 de copii sunt în afara sistemului de educație. 8 elevi din 10 în vârstă de 15 şi 16 ani finalizează învățământul obligatoriu, în timp ce doar 7 elevi din 10 finalizează liceul sau învăţământului profesional. Unul din patru tineri de vârstă corespunzătoare nu mai continuă studiile după clasa a VIII-a sau după ce au reuşit să finalizeze învăţământul obligatoriu de 10 ani.

BIROUL DE COMUNICARE

(fotografiile care precedă ultimul paragraf al comunicatului de presă sunt realizate de Radu Sandovici)

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Studiu-Cohorta.pdf

A treia ediție a reuniunii anuale privind cooperarea în domeniile educației și formării profesionale între România și Franța

Wed, 22/11/2017 - 12:34
22 Noi 2017

Ministerul Educației Naționale a găzduit miercuri, 22 noiembrie, reuniunea anuală privind cooperarea în domeniile educației și formării profesionale între România și Franța.

La deschiderea lucrărilor au fost prezenți ministrul Educaței Naționale, Liviu Marian Pop, și ambasadorul Franței în România, Michèle Ramis. Intervențiile celor doi demnitari au reliefat bunele relații în domeniul educației înregistrate, de-a lungul timpului, între România și Franța, dar și interesul comun de a consolida, diversifica și dezvolta cooperarea de tradiție dintre cele două țări.

Interesul pe care Ministerul Educației Naționale îl acordă cooperării cu Republica Franceză a fost întotdeauna și rămâne foarte crescut, atât în plan bilateral, cât și în context european. Îmi exprim satisfacția pentru colaborarea fructuoasă în domeniul educației între România și Franța și vă asigur că Ministerul Educației Naționale va continua să facă tot ce ține de competența sa pentru dezvoltarea relațiilor bilaterale”, a declarat ministrul Liviu Marian Pop.

Mă bucur să văd că prioritățile Ambasadei Franței și ale statului român sunt foarte apropiate, excelenta cooperare bilaterală în domeniul educației fiind o dovadă concludentă în acest sens. Una dintre preocupările noastre majore este promovarea limbii franceze în România, context în care apreciez și vă mulțumesc pentru sprijinul constant acordat”, a afirmat Michèle Ramis.

Discuțiile la nivel de experți au vizat cooperarea în sfera învățământului preuniversitar, universitar, profesional și tehnic, cooperării lingvistice, formării continue a profesorilor, dar și contribuțiile pe care fiecare dintre cele două părți le poate avea în consolidarea conexiunii dintre mediul academic și mediul socio-economic.

Printre exemplele de proiecte abordate cu acest prilej se numără dezvoltarea învățământului profesional și tehnic, inclusiv a învățământului dual, mobilitatea elevilor, schimburile de experiență între cadrele didactice, de îndrumare și control, mobilitatea studenților și a staff-ului universitar, precum și sporirea parteneriatelor directe între unitățile și instituțiile de învățământ din cele două țări.

Aflată deja la a treia ediție, reuniunea româno-franceză constituie, anual, prilejul realizării bilanțului acțiunilor de cooperare bilaterală din anul școlar/universitar anterior, dar și cadrul prielnic pentru propunerea, analizarea și planificarea unor noi proiecte comune pentru anul școlar/ universitar în curs.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Cinci premii pentru olimpicii români, la Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică (2017)

Wed, 22/11/2017 - 10:52
22 Noi 2017

Lotul României a obţinut două medalii de argint, două medalii de bronz şi o menţiune la a XI-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică (12 – 20 noiembrie, Thailanda).

 

Medaliile de argint au fost adjudecate de Radu Andrei (clasa a XI-a/Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” din Brăila) şi Robert-Gabriel Păşcălău (clasa a IX-a/Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța). Andrei-Horațiu Eftime (clasa a XI-a/Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din București) și Paul-Florin Rebenciuc (clasa a IX-a/Colegiul Național „Ştefan cel Mare” din Suceava) au fost medaliați cu bronz, în timp ce George-Pantelimon Prodan (clasa a XI-a/Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța) a fost distins cu mențiune.

Echipa României, din care a făcut parte și prof. Victor Păunescu (Colegiul Național „Octav Onicescu” din Bucureşti), prezent ca observator științific, a fost coordonată de conf. univ. dr. Cristian Pîrghie (Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava) și prof. dr. Petru Crăciun (inspector de specialitate în cadrul ISJ Suceava). 

Competiția a reunit  219 participanți din 46 de țări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Participare-record la consultarea publică privind rolul temelor pentru acasă

Tue, 21/11/2017 - 17:03
21 Noi 2017

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în perioada 7 - 20 noiembrie 2017 o consultare publică la nivel național privind rolul temelor pentru acasă. 

Demersul a suscitat un interes deosebit și a generat o participare-record, chestionarele on-line fiind completate de 32.921 de părinți, 37.032 de elevi și 12.487 de cadre didactice.

În funcție de mediul de rezidență, 77,33% din totalul de respondenți provin din mediul urban, iar 22,67% din mediul rural. Pe categorii de respondenți, situația este următoarea: cadre didactice (63,72% - urban, 36,28% - rural), elevi (80,29% - urban, 19,71% - rural) și părinți (88% - urban, 12% - rural). Distribuția pe județe a ratei de participare plasează Capitala pe prima poziție la toate categoriile de public: 26,61% - părinți, 12,97% - elevi și 9,86% - cadre didactice.

Datele colectate vor fi incluse într-un raport de diagnoză redactat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Studiul va permite determinarea stării de fapt în privința temelor pentru acasă și va oferi propuneri specifice de intervenție.

Precizăm că obiectivele consultării publice sunt identificarea unei noi abordări în ceea ce privește rolul acestor activități de învățare, respectiv corectarea unor disfuncționalități semnalate.  

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Participarea ministrului Liviu Marian Pop la reuniunea Consiliului Educație, Tineret, Cultură și Sport (Bruxelles, 20-21 noiembrie)

Tue, 21/11/2017 - 16:15
21 Noi 2017

Ministrul Educației Naționale Liviu-Marian Pop, a participat luni, 20 noiembrie, la Bruxelles, la reuniunea Consiliului Educație, Tineret, Cultură și Sport. Cu acest prilej au fost adoptate Concluziile Consiliului privind dezvoltarea școlilor și calitatea excelentă a predării, Concluziile Consiliului privind o nouă agendă a UE pentru învățământul superior și Recomandarea privind monitorizarea parcursului profesional al absolvenților.

În cadrul prânzului de lucru al miniștrilor europeni ai educației au fost discutate concluziile Summitului Social de la Göteborg și Comunicarea Comisiei privind Consolidarea identității europene prin educație și cultură: Contribuția Comisiei Europene la reuniunea liderilor din 17 noiembrie de la Göteborg. Totodată, ministrul Educației Naționale a luat parte la dezbaterea publică Viitorul competențelor și rolul în schimbare al educației și formării profesionale”.

Programul ministrului Liviu Marian Pop a inclus și o întrevedere cu omologii săi din Finlanda și Croația în perspectiva pregătirilor pentru exercitarea de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, în semestrul I al anului 2019. La această întâlnire au participat și reprezentanți ai Comisiei Europene.

De asemenea, ministrul Educației Naționale s-a întâlnit marți, 21 noiembrie, cu europarlamentarii români, precum și cu comisarul European pentru politică regional, Corina Crețu. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Situația livrării în depozitele de carte școlară a manualelor pentru elevii de clasa a V-a

Mon, 20/11/2017 - 15:23
20 Noi 2017

Conform datelor centralizate de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), livrarea în depozitele de carte școlară a tranșei a treia de manuale școlare destinate elevilor de clasa a V-a a fost finalizată în întregime în 39 de județe. Reamintim că, în acord cu angajamentele asumate prin contract, editurile câștigătoare în cadrul licitației organizate anul acesta de CNEE au avut ca termen-limită de furnizare a manualelor data de 17 noiembrie.

Termenul de livrare nu a fost respectat de trei edituri. În județul Dâmbovița, editurile S.C. Grupul Editorial Art și S.C. Intuitext SRL nu au furnizat manualele școlare pentru disciplinele Limba și literatura română și Biologie, în timp ce în județul Harghita există întârzieri provocate de S.C. Intuitext SRL (pentru aceleași discipline menționate anterior) și Grup Editorial Litera (opt discipline). În județul Suceava, livrarea manualelor școlare este afectată de nerespectarea termenului-limită de către Grupul Editorial Litera (opt discipline), transportul fiind în curs de derulare, potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul Școlar Județean Suceava.

Precizăm că graficele au vizat livrarea manualelor școlare în perioada 17 octombrie – 17 noiembrie pentru următoarele materii: Limba și literatura română, Limba engleză (limbă modernă 1), Limbă franceză (limbă modernă 2), Limba germană (limbă modernă 1/limbă modernă 2/limbă modernă 1 - studiu intensiv), Biologie, Educație socială, Geografie, Educație plastică, Educație muzicală, respectiv Consiliere și dezvoltare personală. 

Versiunile digitale/electronice ale tuturor manualelor școlare pentru elevii de clasa a V-a sunt disponibile pe platforma manuale.edu.ro, începând din prima parte a lunii octombrie.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

În județul Buzău se va realiza informatizarea completă a procesului educațional în cadrul unui proiect-pilot cu finanțare prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020

Thu, 16/11/2017 - 16:24
16 Noi 2017

Ministerul Educației Naționale (MEN) își asumă prioritățile din domeniul E-educație, PI2.3/OS2.4/ Acţiunea 2.3.3. Îmbunătăţirea conţinutului digital şi a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educaţie, e-incluziune, e-sănătate şi e-cultură - Secțiunea e-Educație.

Astfel, în conformitate cu Programul de guvernare și strategiile de dezvoltare a învățământului, MEN își propune prin intermediul unui proiect-pilot să realizeze informatizarea completă a procesului educațional dintr-un județ. Demersul presupune dotarea tuturor unităților de învățământ preuniversitar din județul respectiv cu echipamente IT de înaltă performanță, astfel încât să fie create premisele organizării unui proces educațional de calitate.

În acest sens, au fost identificate, la nivel național, 13 județe eligibile, cărora în luna august 2017 li s-a transmis o solicitare privind susținerea activităților proiectului și a sustenabilității acestuia. Șase consilii județene și-au exprimat sprijinul ferm pentru implementarea și sustenabilitatea proiectului.

În urma analizei condițiilor tehnice din documentația transmisă la minister, județul Buzău a fost desemnat județ-pilot. Prin urmare, în cadrul proiectului derulat de MEN se va realiza, începând cu primul trimestru al anului 2018, informatizarea claselor în care învață elevii din clasele V-XII, precum și a claselor din învățământul profesional. Procesul presupune dotarea (nelimitativ) cu următoarele echipamente:

1. Tablete pentru uzul elevilor (în fiecare clasă numărul de tablete va fi egal cu numărul băncilor pentru elevi). Tabletele vor fi utilizate exclusiv la școală.

2. Laptop-uri pentru toți profesorii din județ

3. Table inteligente (una pentru fiecare clasă)

4. Videoproiectoare și ecrane de proiecție (câte unul în fiecare clasă)

5. Conectare wireless pentru școli

Suplimentar, pentru învățământul profesional vor fi achiziționate imprimante 3D. 

În vederea selectării județului-pilot, au fost luate în calcul, în faza preliminară, următoarele criterii: număr de elevi cuprins între 45.000-70.000, număr de profesori cuprins între 4.000-5.500 și asigurarea sustenabilității proiectului de către consiliul județean timp de 5 ani după finalizarea implementării.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

55.000 de profesori vor fi abilitați curricular în următorii patru ani, în cel mai mare și important proiect de profil: „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED)

Tue, 14/11/2017 - 15:21
14 Noi 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și ministrul delegat pentru fonduri europene, Marius Nica, au semnat marți, 14 noiembrie, la Palatul Parlamentului, contractul de finanțare privind derularea proiectului strategic „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED). Proiectul, al cărui obiectiv este abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, se va derula în perioada 2017-2021 și are un buget de aproximativ 42 milioane de euro.

„Este un proiect ambițios și absolut necesar pentru sistemul de învățământ din România, întrucât a fost aprobat un nou curriculum atât pentru învățământul primar, cât și pentru cel gimnazial, acesta din urmă fiind în curs de implementare. Proiectul atinge toate elementele necesare formării pentru un act de predare de calitate din perspectiva profesorului”, a declarat ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop.

Veștile bune pentru finanțarea sectorului de educație urmează și în luna decembrie, când Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene va lansa finanțări de peste 370 milioane de euro, cu accent pe burse doctorale, A doua șansă pentru tineri și acordarea de subvenții pentru studenții din categoriile dezavantajate”, a declarat Marius Nica, ministrul delegat pentru fonduri europene.

Proiectul lansat de Ministerul Educației este o picătură în oceanul de nevoi pe care le generează sistemul de educație. Sper ca în continuarea acestui demers să existe abordări și dezbateri care să se concentreze pe conținuturile din curriculumul național, întrucât acesta trebuie adaptat la specificul, profilul și așteptările elevilor de astăzi”, a punctat Ecaterina Andronescu, președintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Senatul României.

Întoarcerea spre studiu și formare este o condiție esențială în activitatea cadrelor didactice. CRED este un proiect provocator care pornește sub auspicii favorabile. Am încredere că va fi dus la bun sfârșit și că rezultatele vor aduce plusvaloare”, a conchis Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaților.

Pentru a asigura acoperire națională, CRED beneficiază de un parteneriat activ la nivel local: 3 inspectorate școlare județene (Bihor, Iași și București) și 8 Case ale Corpului Didactic (Botoșani, Brașov, București, Buzău, Cluj, Olt, Teleorman și Timiș). 

Pentru desfășurarea activităților de formare vor fi alcătuite 2.750 grupe de profesori în toate județele și în Capitală. Numărul total de ore de formare la nivel național este de 330.000, implicând aportul a 900 de formatori. Toți cei 55.000 de participanți la cursurile de formare vor primi o subvenție în cuantum de 600 de lei. Suplimentar, pentru cadrele didactice generatoare de bune practici vor fi acordate 150 de premii. De asemenea, vor fi elaborate 18 ghiduri metodologice care acoperă toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învățământul primar și gimnazial, respectiv 7.200 de resurse educaționale deschise (RED) pentru toate disciplinele. Acestea vor fi accesibile elevilor și cadrelor didactice atât în centrele de resurse educaționale deschise, cât și pe o platformă on-line de e-learning.

În primele luni ale proiectului va fi facilitată în rândul decidenților și partenerilor educaționali abordarea curriculară unitară și coerentă, centrată pe competențe, cu scopul de a asigura oportunități egale pentru elevii aparținând grupurilor dezavantajate, inclusiv pentru cei reintegrați în programe de tip „A doua șansă”. Totodată, prin intermediul activităților incluse în CRED, se are în vedere creșterea calității și relevanței educației în școlile aflate în zone cu populație vulnerabilă, ținta fiind reducerea ratei de părăsire timpurii a învățământului prin implementarea de proiecte inovative axate pe dezvoltarea competențelor-cheie, în contexte de învățare curriculare și extracurriculare stimulative si motivationale, pentru cel puțin 2.500 de elevi.

De asemenea, proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” reprezintă o intervenție sistemică destinată prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a școlii prin măsuri care să susțină aplicarea inovativă și sustenabilă a noului curriculum național și creșterea accesului la experiențe de învățare de calitate ale elevilor din învățământul primar și gimnazial.

Conferința de lansare, organizată de Ministerul Educației Naționale în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației, a reunit peste 500 de participanți: cadre didactice, reprezentanți ai partenerilor de dialog social (sindicate, asociații ale elevilor, părinților etc.), șefi ai inspectoratelor școlare județene și directori ai caselor corpului didactic (CCD), precum și reprezentanți ai Guvernului și Parlamentului României.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCREDCategorie: Comunicate de presă

Conferință de lansare a proiectului strategic „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED)

Mon, 13/11/2017 - 14:22
13 Noi 2017

 

Ministerul Educației Naționale în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației lansează proiectul strategic „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED) al cărui obiectiv este abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial.

Conferința de lansare se va desfășura marți, 14 noiembrie, cu începere de la ora 11:00, la Palatul Parlamentului (Sala C.A. Rosetti). Cu acest prilej, ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și ministrul delegat pentru fonduri europene, Marius Nica, vor semna contractul de finanțare privind derularea CRED.

Proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” reprezintă o intervenție sistemică destinată prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a școlii prin măsuri care să susțină aplicarea inovativă și sustenabilă a noului curriculum național și creșterea accesului la experiențe de învățare de calitate ale elevilor din învățământul primar și gimnazial.

Pentru a asigura acoperire națională, CRED beneficiază de un parteneriat activ la nivel local: 3 inspectorate școlare județene (Bihor, Iași și București) și 8 Case ale Corpului Didactic (Botoșani, Brașov, București, Buzău, Cluj, Olt, Teleorman și Timiș). Proiectul se va derula în perioada 2017-2021 și are un buget de până la 42 milioane de euro.

La eveniment sunt așteptați să participe reprezentanți ai Guvernului și Parlamentului României, șefi ai inspectoratelor școlare județene și directori ai caselor corpului didactic (CCD), cadre didactice, reprezentanți ai partenerilor sociali.

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Apel la implicare în consultările publice derulate de Ministerul Educației Naționale, lansat de ministrul Liviu Marian Pop

Sun, 12/11/2017 - 12:38
12 Noi 2017

Consultarea publică inițiată de ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a continuat sâmbătă, 11 noiembrie, cu întâlnirea de lucru găzduită de Școala de Muzică cu program suplimentar din Sighetu Marmației. Au participat directori și directori adjuncți ai școlilor din Sighetu Marmației, Vișeu și Borșa, precum și reprezentanți ai autorităților locale (primar, viceprimar) și ai partenerilor de dialog social: sindicate, elevi, părinți, operatori economici.

Discuțiile au vizat preponderent cele mai recente proiecte și programe aflate pe agenda publică a Ministerulului Educației Naționale: legea manualului școlar, constituirea la nivelul inspectoratelor școlare a rețelelor de resurse educaționale deschise (RED), consultările privind rolul temelor pentru acasă și tipărirea manualelor școlare pentru învățământul primar și gimnazial, respectiv lansarea proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED).

În acest context, ministrul Liviu Marian Pop a solicitat implicare în procesul decizional: „Ministerul Educației este partener în rezolvarea problemelor din sistemul de învățământ. Vă asigur că opinia dumneavoastră contează și este importantă pentru noi. Cu cât vă implicați mai mult în consultările pe care le organizăm, cu atât mai mult ne ajutați să luăm cele mai bune decizii”.

Totodată, ministrul Educației a catalogat ca prioritară modificarea legislației de finanțare: „Vrem să nu mai avem de-a face cu întârzieri în ceea ce privește plata salariilor colegilor noștri, prin urmare intervenția pe care o luăm în calcul urmărește corectarea acestor disfuncționalități. Concret, ne dorim ca fondurile pentru cheltuielile de personal să fie transmise de la Ministerul Educaţiei Naţio­nale, prin inspectoratele școlare județene/ISMB, direct unităților de învățământ, în timp ce cheltuielile privind bunurile, serviciile și investițiile să fie gestionate în continuare de consiliile locale și județene, respectiv consiliile de sector, în cazul Capitalei”. Ministrul Educației Naționale a mai transmis că rectificarea bugetară din luna noiembrie va fi pozitivă pentru educație, măsură care se coroborează cu proiecția unui buget pentru 2018 majorat substanțial, comparativ cu sumele alocate în ultimii 10 ani.

Participanții au apreciat deschiderea promovată de MEN, considerând că adoptarea proiectelor care fac obiectul dezbaterilor este benefică pentru sistemul național de educație. Propunerile acestora au avut în vedere deopotrivă proiectele propriu-zise, dar și chestiuni punctuale privind amendarea/optimizarea unor acte normative: Legea Educației, metodologii de aplicare a legii, regulamente de organizare etc.. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Vizita ministrului Liviu Marian Pop în unități de învățământ din Sighetu Marmației

Sun, 12/11/2017 - 12:04
12 Noi 2017

Vizita ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop, în județul Maramureș a continuat sâmbătă, 11 noiembrie, în program fiind incluse trei unități de învățământ preuniversitar din Sighetu Marmației: Școala Gimnazială nr. 10, Școala Gimnazială „George Coșbuc” și Colegiul Național „Dragoș Vodă”. Pe tot parcursul deplasării, ministrul Liviu Marian Pop a fost însoțit de primarul și viceprimarul orașului și de reprezentanții ISJ Maramureș.

La Școala Gimnazială nr. 10, ministrul Liviu Marian Pop s-a întâlnit cu elevii care frecventează cursurile programului de învățământ remedial „A doua șansă”, a discutat cu conducerea școlii și a asistat la un program artistic oferit de elevi. Următorul punct pe agendă a fost Școala Gimnazială „George Coșbuc”, unde ministrul Educației Naționale a purtat un dialog deschis cu toți cei prezenți: managementul unității de învățământ, cadre didactice și elevi participanți la grupele de excelență. La Colegiul Național „Dragoș Vodă”, alături de conducerea școlii, de elevi și de părinți, a avut loc discuție amplă și fructuoasă pe marginea principalelor teme de dezbatere publică lansate recent de Ministerul Educației Naționale.

Ulterior, ministrul Liviu Marian Pop a vizitat Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei din Sighetu Marmației.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întâlnire de lucru a ministrului Liviu Marian Pop cu directori de unități de învățământ preuniversitar din județul Maramureș

Fri, 10/11/2017 - 13:58
10 Noi 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a avut vineri, 10 noiembrie, la Baia Mare, o întâlnire de lucru cu o parte dintre directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Maramureș. La acest eveniment au mai participat prefectul Vasile Moldovan și primarul Cătălin Cherecheș, reprezentanți la nivel de județ ai federațiilor sindicale din învățământ, ai asociațiilor de elevi și ai asociațiilor de părinți, precum și membri din conducerea centrului și filialelor universitare din Baia Mare.

Cu acest prilej, ministrul Liviu Marian Pop a făcut o trecere în revistă a obiectivelor îndeplinite din programul de guvernare și a proiectelor derulate de Ministerul Educației Naționale. De asemenea, a anunțat intenția Executivului de a acorda educației, în 2018, un buget substanțial majorat, accentuând în context că inclusiv rectificarea bugetară din luna noiembrie va fi pozitivă pentru sistemul de învățământ.

Vom avea în această lună o rectificare bugetară pozitivă, vom plăti banii prevăzuți de sentințele judecătorești, nu sunt probleme cu plata salariilor, iar proiectul de buget al educației pentru anul viitor va fi cel mai mare din ultimii 10 ani”, a declarat ministrul Educației. Acesta a mai informat că o preocupare importantă a Ministerului Educaţiei Naţio­nale este modificarea legislației privind finanțarea, astfel încât fondurile pentru cheltuielile de personal să fie transmise de la minister, prin inspectoratele școlare județene/ISMB, direct unităților de învățământ.

În același timp, a fost anunțată lansarea proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED), în cadrul căruia va fi asigurată abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice (15.000 din învățământul primar si 40.000 din învățământul gimnazial) în vederea unei abordări metodologice centrate pe competențe-cheie, în acord cu noul curriculum. „Săptămâna viitoare vom avea lansarea publică a CRED, cel mai important și mai mare proiect dedicat formării cadrelor didactice. Credem că accentul trebuie pus pe resursele umane din educație, deoarece nu se poate face reformă și nici nu putem avea un sistem performant fără resurse umane bine pregătite, calificate și competitive, a mai spus ministrul Liviu Marian Pop.

Ministrul Educației Naționale a făcut și un apel la implicare în demersurile ce vizează creșterea calității în învățământ: „Experiența și dăruirea dumneavoastră pot reprezenta un plus pentru sistemul românesc de educație. Am spus-o la toate întâlnirile și dezbaterile de până acum și reiterez această credință a mea că bunele practici identificate la nivel local trebuie extinse la nivel național”.

Intervențiile participanților au vizat în special proiectele și inițiativele aflate pe agenda curentă a MEN (legea manualului școlar, auxiliarele didactice, înființarea rețelelor de resurse educaționale deschise - RED, consultările privind rolul temelor pentru acasă și tipărirea manualelor școlare pentru învățământul primar și gimnazial), dar și propuneri de amendare/modificare a Legii Educației sau a legislației subsecvente (metodologii, regulamente etc.). Întâlnirile de lucru din județul Maramureș continuă sâmbătă, 11 noiembrie, la Sighetu Marmației, unde ministrul Liviu Marian Pop va dialoga cu directorii de școli din zonele Sighet, Vișeu și Borșa.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Liviu Marian Pop a inaugurat Grădiniţa cu program prelungit din Fărcaşa (județul Maramureș) și a vizitat școala din localitate

Fri, 10/11/2017 - 11:09
10 Noi 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a participat vineri, 10 noiembrie, la inaugurarea Grădiniţei cu program prelungit din Fărcaşa (județul Maramureș). Unitatea de învățământ preșcolar a fost construită în cadrul Proiectului Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.), derulat de Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Reţelei Şcolare şi Universitare (UMPMRSU). Valoarea investiției a fost de 902.743,83 lei (fără TVA).

Ulterior, ministrul Educației a vizitat și Școala Gimnazială „Lucian Blaga” din Fărcașa, unde s-a întâlnit cu elevii și profesorii acestei unități de învățământ.

Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.), cofinanțat de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și Guvernul României, are ca obiective principale construirea a 380 de grădiniţe noi şi dotarea lor cu mobilier. Data de finalizare: 31 decembrie 2019. În anul 2017 au fost construite 29 grădinițe.

Precizăm în context că Ministerul Educației Naționale (prin UMPMRSU) implementează două proiecte privind construcția de grădinițe și reabilitarea de școli: Proiectul Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.) și Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S.).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Consultare privind tipărirea manualelor din învățământul primar și gimnazial

Thu, 09/11/2017 - 16:12
09 Noi 2017

Ministerul Educației Naționale organizează în perioada 9-14 noiembrie 2017 o consultare privind tipărirea manualelor școlare pentru diferitele discipline din planurile-cadru aferente învățământului primar și gimnazial.

Consultarea se adresează exclusiv elevilor, părinților și cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial.

Chestionarul are o serie de întrebări specifice și este astfel construit încât răspunsurile să fie filtrate pentru fiecare categorie de respondenți. Nu se solicită date cu caracter personal, iar răspunsurile sunt confidenţiale şi vor fi utilizate exclusiv în scopul consultării.

Link chestionar: https://www.surveymonkey.com/r/manuale_tiparite

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Operatorii economici pot solicita şcolarizarea în învăţământul dual şi în învăţământul profesional pentru anul școlar 2018 - 2019 până vineri, 17 noiembrie 2017

Wed, 08/11/2017 - 16:58
08 Noi 2017

Operatorii economici interesați pot solicita şcolarizarea în învăţământul dual şi în învăţământul profesional pentru anul școlar 2018-2019, până vineri, 17 noiembrie 2017, inclusiv. 

În acest sens, solicitările pentru învăţământul dual pot fi transmise Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) pe adresa de e-mail vet@tvet.ro. Ulterior, CNDIPT va înainta inspectoratelor școlare judeţene/Inspectoratului Școlar al Municipiului Bucureşti solicitările primite şi se vor face analize pentru identificarea soluţiilor de a răspunde acestor cereri. 

Solicitările pentru învăţământul profesional pot fi transmise direct inspectoratelor școlare judeţene/Inspectoratului Școlar al Municipiului Bucureşti. 

Propunerile privind numărul de locuri în învățământul dual şi în învăţământul profesional vor fi definitivate la nivelul ISJ/ISMB, până în data de 29 noiembrie.

Acest lucru este posibil în urma publicării în Monitorul Oficial nr. 859/31.10.2017 a ordinului ministrului Educaţiei Naţionale nr. 5360/16.10.2017 privind aprobarea calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul dual și în învățământul profesional pentru anul școlar 2018-2019, precum și a modelelor pentru avizarea de către Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și unitatea administrativ-teritorială, a Proiectului cifrei de școlarizare în învățământul dual și în învățământul profesional.

Mai multe detalii despre organizarea şi funcţionarea învăţământului dual şi profesional sunt disponibile pe platforma de consiliere şi orientare profesională a Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic: http://www.alegetidrumul.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă