edu.ro

Syndicate content
Updated: 34 min 33 sec ago

Concluziile verificărilor efectuate de Ministerul Educației Naționale în legătură cu aspectele de legalitate privind organizarea unui concurs la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

Wed, 16/08/2017 - 13:28
16 Aug 2017

Urmare a informațiilor apărute recent în spațiul public cu privire la organizarea și desfășurarea unui concurs în cadrul Facultății de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, în semestrul al II-lea al anului universitar 2016-2017, în vederea ocupării pe perioadă determinată a postului de Asistent universitar, poziţia 71, disciplina Drept civil. Partea generală. Persoanele, Ministerul Educației Naționale a solicitat universității în cauză să transmită detalii și documente în acest sens

După analiza punctului de vedere și a documentelor comunicate de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, reies următoarele aspecte:

Prin Hotărârea Senatului nr. 6 din data de 27.03.2014, a fost adoptată Metodologia proprie de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare pe perioadă determinată în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Conform articolului 8 al acestui document, pentru postul de asistent universitar erau aplicabile următoarele condiții : „(a) deținerea titlului de doctor în domeniul postului sau statutul de student doctorand ; (b) îndeplinirea standardelor Universității, pe domenii (...)”

În data de 30.03.2017, prin Hotărârea Senatului nr. 6, articolul 8 din Metodologia proprie de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare pe perioadă determinată în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi se modifică în sensul în care pentru postul de asistent universitar se aplică următoarele condiții: „(a) deținerea titlului de doctor în domeniul specific postului sau în domenii conexe în cazul posturilor interdisciplinare, dacă contribuțiile științifice sunt în concordanță cu descrierea postului și domeniul științific pentru care candidează sau statutul de student doctorand ; (b) îndeplinirea standardelor Universității, pe domenii (...)”

Postul de Asistent universitar, poziţia 71, disciplina Drept civil. Partea generală. Persoanele (perioadă determinată), scos la concurs de Facultatea de Drept, nu este unul interdisciplinar, acesta încadrându-se, conform Nomenclatorului domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul 2016-2017, în domeniul unic de studii universitare de doctorat/master: Drept.

Candidatul pentru acest post s-a înscris în cadrul perioadei de înscriere prevăzute de calendarul universității. Îndeplinirea condițiilor de legalitate privind înscrierea a fost certificată prin emiterea avizului de legalitate, comunicat în termen.

În acest context, în baza principiilor statuate de lege cu privire la autonomia şi responsabilitatea universităţilor, Ministerul Educației Naționale apreciază următoarele:

  • Candidatul înscris pentru ocuparea postului de Asistent universitar, poziţia 71, scos la concurs de Facultatea de Drept în semestrul al II-lea, anul universitar 2016-2017, a îndeplinit atât cerințele generale, cât și cele specifice;
  • Candidatului i se aplică condiția de deținere a titlului de doctor în domeniul specific postului, prevăzută de articolul 8 din metodologie, postul nefiind unul interdisciplinar. Candidatul deține titlul de doctor în domeniul de doctorat „Drept;
  • Candidatul s-a înscris la concurs în interiorul calendarului de înscriere și îndeplinea condițiile de înscriere pentru ambele variante ale articolului 8 din metodologie (atât cea din 2014, cât și cea din 2017).

Prin urmare, Ministerul Educației Naționale consideră că acest concurs a fost organizat și s-a desfășurat cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale verifică aspectele de legalitate privind organizarea unui concurs la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Fri, 11/08/2017 - 16:10
11 Aug 2017

Ministerul Educației Naționale a luat act de informațiile apărute recent în spațiul public și va verifica modul în care a fost organizat și s-a desfășurat concursul pentru ocuparea unui post în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Mai exact, controlul Ministerului Educației Naționale vizează ocuparea postului de asistent universitar (perioadă determinată), poziţia 71, disciplina Drept civil. Partea generală. Persoanelescos la concurs de Facultatea de Drept în semestrul al II-lea al anului universitar 2016-2017.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Stimulente financiare pentru elevii care au obținut media generală 10 la examenele naționale din acest an *

Thu, 10/08/2017 - 19:05
09 Aug 2017

Absolvenții care au obținut media 10 la Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a (EN VIII) și la examenul național de Bacalaureat din acest an vor primi stimulente financiare, în semn de apreciere a performanțelor realizate.

Potrivit unei hotărâri adoptate astăzi de Guvern, sumele acordate sunt în valoare de 1.000 de lei pentru fiecare absolvent care a obținut media 10 la Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a, respectiv de 3.000 de lei pentru fiecare absolvent de liceu care a obținut media 10 la examenul național de Bacalaureat 2017.

Vor beneficia de aceste stimulente 137 de absolvenți de clasa a XII-a care au încheiat cu media generală 10 examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2017, respectiv 497 de absolvenți de clasa a VIII-a care au finalizat EN VIII cu media 10.

Susținerea tinerilor capabili de performanțe școlare înalte este un obiectiv al politicilor educaționale promovate de Guvern în acord cu Programul de Guvernare 2017-2020 unde, în Capitolul Politici în domeniul educației, sunt prevăzute măsuri pentru dezvoltarea și implementarea programelor de stimulare a performanței adresate elevilor cu potențial deosebit. Din categoria elevilor cu potențial deosebit fac parte și elevii care obțin media generală 10 la examenele naționale de finalizare a ciclurilor de învățământ gimnazial și liceal. 

* comunicat emis de Biroul de Presă al Guvernului României, miercuri, 9 august, după aprobarea proiectului de HG inițiat de Ministerul Educației Naționale

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Editura Didactică și Pedagogică are un nou director general

Thu, 10/08/2017 - 19:02
09 Aug 2017

Consiliul de Administrație al Regiei Autonome Editura Didactică și Pedagogică (EDP - R.A.), întrunit în ședința de miercuri, 9 august, a decis prin vot unanim numirea în funcția de director general a doamnei dr. Maria Mihaela Nistor, în conformitate cu prevederile OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Precizăm că până la numirea unui nou consiliu, prezentul Consiliul de Administrație își va exercita prerogativele doar în ședință extraordinară, dacă va fi cazul, potrivit reglementărilor OUG 109/2011. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Stimulente financiare pentru elevii care au obținut media generală 10 la examenele naționale din acest an *

Wed, 09/08/2017 - 17:21
09 Aug 2017

Absolvenții care au obținut media 10 la Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a (EN VIII) și la examenul național de Bacalaureat din acest an vor primi stimulente financiare, în semn de apreciere a performanțelor realizate.

Potrivit unei hotărâri adoptate astăzi de Guvern, sumele acordate sunt în valoare de 1.000 de lei pentru fiecare absolvent care a obținut media 10 la Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a, respectiv de 3.000 de lei pentru fiecare absolvent de liceu care a obținut media 10 la examenul național de Bacalaureat 2017.

Vor beneficia de aceste stimulente 137 de absolvenți de clasa a XII-a care au încheiat cu media generală 10 examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2017, respectiv 497 de absolvenți de clasa a VIII-a care au finalizat EN VIII cu media 10.

Susținerea tinerilor capabili de performanțe școlare înalte este un obiectiv al politicilor educaționale promovate de Guvern în acord cu Programul de Guvernare 2017-2020 unde, în Capitolul Politici în domeniul educației, sunt prevăzute măsuri pentru dezvoltarea și implementarea programelor de stimulare a performanței adresate elevilor cu potențial deosebit. Din categoria elevilor cu potențial deosebit fac parte și elevii care obțin media generală 10 la examenele naționale de finalizare a ciclurilor de învățământ gimnazial și liceal. 

* comunicat emis de Biroul de Presă al Guvernului României, miercuri, 9 august, după aprobarea proiectului de HG inițiat de Ministerul Educației Naționale

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Toate avizele pentru auxiliarele didactice, auxiliarele curriculare și mijloacele de învățământ au fost anulate

Wed, 09/08/2017 - 15:36
09 Aug 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a decis anularea tuturor avizelor acordate de Ministerul Educației Naționale, începând cu anul 2002, pentru auxiliarele didactice, auxiliarele curriculare și mijloacele de învățământ. Anunțul a fost făcut miercuri, 9 august, într-o conferință de presă, în cadrul căreia au fost prezentate și etapele subsecvente acestei decizii.

Am analizat prevederile legislative în materie de avizare a acestor materiale didactice auxiliare și am constatat cu surprindere că ordinul de ministru nr. 4916/2002, care aproba metodologia de avizare, nu a fost actualizat, deși Legea educației naționale a apărut în 2011. Prin urmare, am emis un ordin care anulează actul normativ din 2002, astfel că toate auxiliarele didactice existente la ora actuală nu mai sunt valabile", a declarat ministrul Liviu Marian Pop.

Ministrul Educației a mai declarat și că a numit o comisie care, în termen de 30 de zile, va propune un proiect de metodologie privind elaborarea, evaluarea, avizarea, aprobarea și utilizarea auxiliarelor didactice, auxiliarelor curriculare și a mijloacelor de învățământ. Comisia este formată din doi secretari de stat, directorul Centrului Național de Evaluare și Examinare (CNEE), doi reprezentanți ai federațiilor sindicale din învățământul preuniversitar, un reprezentant al Consiliului Național al Elevilor și un reprezentant al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.

Concomitent, Ministerul Educației Naționale va modifica Hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și Examinare, astfel încât procedurile de evaluare să fie preluate de această instituție.

În ceea ce privește utilizarea auxiliarelor didactice, elaborate în acord cu noile reglementări și programe școlare aprobate de MEN, ministrul Liviu Marian Pop a precizat următoarele: „De acum înainte, un astfel de material auxiliar va putea fi folosit la clasă doar dacă învățătorul sau profesorul înaintează o propunere în acest sens către consiliul profesoral al unității școlare, iar acesta o aprobă având avizul conform al inspectoratului școlar județean și al asociației de părinți din școală".

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăauxiliare didacticeCategorie: Comunicate de presăfisiere:  omen 4576_9.08.2017.pdf

Monitorizarea obiectivelor ce revin Ministerului Educației Naționale în conformitate cu Programul de guvernare 2017-2020

Wed, 09/08/2017 - 15:35
09 Aug 2017

În concordanță cu Programul de guvernare 2017-2020, Ministerul Educației Naționale are pe agenda imediată de lucru 20 de obiective. În acest sens au fost inițiate procedurile necesare privind elaborarea și implementarea celor 20 de obiective în acord cu termenele de finalizare prevăzute (situate între 1 septembrie 2017 și sfârșitul anului 2020):

1. Extinderea educaţiei antreprenoriale în toate şcolile

2. Strategia privind stimularea învăţământului profesional dual

3. Dezvoltarea sistemului de educaţie timpurie

4. Modificarea Legii educaţiei privind reforma programelor şcolare IX-XII (planuri-cadru şi programe școlare)

5. Promovarea profesioniştilor în managementul educaţional

6. Îmbunătăţirea instrumentelor de evaluare/examinare pentru elevi şi profesori

7. Profesori motivaţi şi bine pregătiţi

8. Dezvoltarea Centrelor Comunitare de Învăţare Permanentă

9. Implementarea unui proiect pilot privind învăţământul digitalizat

10. Plan de măsuri - Internet în toate şcolile

11. Creşterea gradului de calificare prin Programul  „A doua şansă”

12. Creşterea cu 100% a numărului de elevi participanţi la cursul de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească, respectiv creşterea constantă a numărului de lectorate de limbă, literatură şi civilizaţie românească înfiinţate în universităţi din Europa, America Latină sau Asia

13. Extinderea programului-pilot Masa Caldă pentru elevi şi promovarea programului „Şcoală după Şcoală”

14. Elaborarea Strategiei privind infrastructura educaţională

15. Legea manualului școlar

16. Centralizarea investiţiilor pentru anii 2017 şi 2018, precum şi necesarul aferent

17. Consolidarea bazei materiale, construcţia de cămine studenţeşti noi (30 de cămine studenţeşti) şi reabilitarea/modernizarea sau construcţia de cantine studenţeşti

18. Stabilirea de măsuri pentru studenţii proveniţi din grupuri dezavantajate în vederea creşterii participării în învăţământul terţiar

19. Realizarea clasificării instituţiilor de învăţământ şi ierarhizarea programelor de studii printr-un proces transparent, pe baza unor criterii relevante în raport cu rolul universităţilor în societate, cu scopul de a fi un instrument util pentru viitorii studenţi în alegerea unui parcurs academic care să răspundă aşteptărilor lor, dar şi pentru a eficientiza cheltuirea fondurilor publice

20. Încurajarea internaţionalizării universităţilor româneşti prin creşterea calităţii, dezvoltarea programelor de studii în limbi străine şi promovarea ofertei educaţionale, în vederea atragerii de studenţi străini, inclusiv din ţări terţe (peste 20.000 pe an), precum şi pentru furnizarea de forţă de muncă calificată pentru companiile care operează în România.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Noi recorduri de trafic pentru portal.edu.ro

Wed, 09/08/2017 - 15:27
09 Aug 2017

Portalul educaţional http://portal.edu.ro, gestionat de Ministerul Educaţiei Naţionale în colaborare cu SIVECO România, a fost şi în 2017 principalul punct de informare şi comunicare în domeniul educațional.

Astfel, conform statisticilor, în data de 26 iunie, în primele 48 de ore de la afişarea pe evaluare.edu.ro a rezultatelor înregistrate la Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a, portalul a înregistrat 1.268.191 vizitatori unici, fiind afişate 35,3 milioane de pagini. Rezultatele au fost prelucrate de operatorii din școli, au fost încărcate în aplicația informatică și puse la dispoziția publicului, pentru al treilea an consecutiv, de echipa SIVECO România.

În data de 5 iulie, absolvenții de liceu au putut să-și verifice notele obținute la Bacalaureat, online, pe bacalaureat.edu.ro. Cu acest prilej au fost înregistraţi 1.904.197 de vizitatori unici, fiind afişate 42,2 milioane de pagini. Dintre cele 2.956.851 de vizite, cele mai multe au fost din București (19%) și din județele Timiș, Cluj și Iași (fiecare cu câte 3%). Procesarea și afișarea datelor pentru examenul national de Bacalaureat este gestionată de către specialiștii SIVECO România și ai Ministerului Educației Naționale încă din 2001.

Şi data de 12 iulie a înregistrat un vârf de accesări, portalul fiind vizitat de elevii și părinții care au dorit să afle rezultatele repartizării în învățământul liceal de stat. Astfel, admitere.edu.ro a înregistrat 1.213.138 de vizitatori unici, 2.006.545 de vizite și 29.961.152 de afișări.

Pentru a ilustra performanţa funcţionării aplicaţiei, trebuie menţionat faptul că, în perioadele de interes crescut, deşi au existat şi peste 181.000 de sesiuni simultane, paginile s-au încărcat foarte repede pentru toţi utilizatorii, timpii de răspuns fiind extrem de mici (max. 1,55 sec/pagină). 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Trei premii (două medalii de aur și o medalie de argint), la Olimpiada Internaţională de Geografie 2017

Tue, 08/08/2017 - 16:22
08 Aug 2017

Lotul olimpic de geografie, prezent la a XIV-a ediţie a olimpiadei internaţionale de profil, a obţinut o nouă serie de rezultate remarcabile: două medalii de aur şi o medalie de argint. Performanța a plasat România pe poziția secundă a clasamentului pe națiuni.

Cei doi elevi medaliaţi cu aur sunt Maria-Sabina Calisevici (clasa a XII-a/Colegiul Militar Liceal „Ştefan cel Mare” din Câmpulung Moldovenesc) şi Victor Vescu (clasa a XI-a/Complexul Educațional „Lauder Reut” din București), deținător și al celui mai mare punctaj din concurs. Maria-Sabina Calisevici a reeditat succesul de anul trecut, intrând astfel în galeria concurenților dublu medaliați cu aur la această competiție.

Medalia de argint i-a revenit lui Omar Hamod (clasa a XI-a/Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din București). Din lot a făcut parte și Iulia Armencea (clasa a XII-a/Colegiul Național ,,Costache Negri” din Galați). Echipa României a fost însoţită de profesorii coordonatori Mihaela Cornelia Fiscutean şi Dorin Fiscutean de la Colegiul Naţional din Iaşi.

Olimpiada Internaţională de Geografie s-a desfăşurat la Belgrad, în perioada 2-8 august, şi a reunit peste 160 de elevi din 45 de ţări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Conferință de presă a ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop (miercuri, 9 august, ora 11:00)

Tue, 08/08/2017 - 11:02
08 Aug 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, va susține miercuri, 9 august, ora 11:00, o conferință de presă în cadrul căreia vor fi abordate subiecte de actualitate în învățământul preuniversitar (măsuri privind pregătirea noului an școlar, a doua sesiune a examenului național de Bacalaureat 2017 ș.a.).

Evenimentul se va desfăşura la sediul Ministerului Educației Naționale (str. General Berthelot 28-30, sector 1, etajul 1/Sala de Consiliu).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultate excelente la Olimpiada Internațională de Lingvistică 2017: patru medalii și un premiu pe echipe

Mon, 07/08/2017 - 14:58
07 Aug 2017

A cincea participare consecutivă la Olimpiada Internaţională de Lingvistică a adus lotului olimpic al României patru premii individuale (o medalie de aur și trei medalii de bronz), respectiv o mențiune în proba pe echipe.

Distins la ediția anterioară cu o medalie de bronz, Theodor Cucu (Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Ploieşti) a reușit să obțină de această dată medalia de aur. Performanța sa a fost secondată de Matei Costin Banu (Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești), Ștefan Răzvan Bălăucă(Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani) şi Emilian Toma (Colegiul Național „Sf. Sava” din București), toți medaliați cu bronz.

Elevii români au fost pregătiţi şi însoţiţi de Roxana Magdalena Dincă şi Valentina Cojocaru, cadre didactice la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti.

Olimpiada Internaţională de Lingvistică, una dintre cele douăsprezece competiţii internaţionale de ştiinţe, este un concurs structurat pe două niveluri: o probă individuală cu durata a 6 ore şi o probă pe echipe (3 ore). Subiectele solicită operarea cu analogii, prin aplicarea elementelor de logică gramaticală şi logică matematică în procesul de înţelegere a unor texte în limbi necunoscute, pornind de la premisa că lingvistica ordonează gândirea şi reglează procesul de comunicare explicită prin construcţia de structuri care favorizează învăţarea cu uşurinţă a oricărei limbi.

La ediţia din acest an (a XV-a), desfăşurată  în perioada 30 iulie - 5 august, în Irlanda (Dublin), au fost prezenți 180 de concurenţi din 29 de ţări din toată lumea.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sprijin pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) din sistemul de învățământ preuniversitar *

Mon, 07/08/2017 - 08:44
07 Aug 2017

Guvernul a aprobat vineri, 4 august, printr-o hotărâre, modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) înmatriculați în sistemul de învățământ preuniversitar.

Potrivit actului normativ, drepturile de care beneficiază copiii cu CES constau în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi găzduirea gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.

Beneficiari ai acestei măsuri sunt copiii cu CES integrați în învăţământul de masă, care urmează curriculumul învăţământului de masă, copiii cu CES integrați în clase/grupe speciale organizate în învățământul de masă și copiii cu CES din învăţământul special. Alte categorii de beneficiari sunt copiii cu CES care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni pentru care se organizează, după caz, grupe sau clase în cadrul unităţii sanitare în care aceştia sunt internaţi, respectiv copiii cu CES care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili, pentru care se organizează şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinate.

Drepturile se acordă pe bază de cerere scrisă, depusă de către părintele/reprezentantul legal al copilului cu CES la unitatea de învățământ în care acesta este înmatriculat, în perioada 1-30 septembrie a fiecărui an școlar.

Finanțarea drepturilor pentru copiii cu CES integrați în învăţământul de masă, care urmează curriculumul învățământului de masă se asigură din bugetul local, iar pentru cei din învăţământul special şi pentru cei integrați în clase/grupe speciale organizate în învățământul de masă din bugetul județean/al sectoarelor municipiului București, prin unitățile de învățământ la care sunt înmatriculați copiii cu CES.

comunicat emis inițial de Biroul de Presă al Guvernului României, vineri, 4 august, după aprobarea proiectului de HG propus de Ministerul Educației Naționale

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: copii CEScomunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Măsuri privind funcționarea școlilor doctorale din România*

Mon, 07/08/2017 - 08:37
07 Aug 2017

Școlile doctorale își mențin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 octombrie 2019.

Măsura a fost adoptată în ședința de Guvern de vineri, 4 august, printr-o Ordonanță de Urgență de modificare a articolului VIII, alineatul (3) din  Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății.

Extinderea temporară a acreditării școlilor doctorale până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 octombrie  2019,  era necesară pentru ca acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale și să poată emite diplome și titluri universitare recunoscute de către Ministerul Educației Naționale, acestea două reprezentând atribute specifice ale acreditării, conform cadrului normativ în vigoare.

Revizuirea prevederilor legale în acest domeniu se fundamentează pe solicitarea Consiliului Național al Rectorilor și pe nevoia eficientizării, îmbunătățirii și transparentizării sistemului educational din România.

* comunicat emis inițial de Biroul de Presă al Guvernului României, vineri, 4 august, după aprobarea proiectului de ordonanță de urgență propus de Ministerul Educației Naționale

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăacreditare școli doctoraleautoevaluare școli doctoraleCategorie: Comunicate de presă

7 noi unități de învățământ construite în cadrul programelor cu finanțare externă gestionate de Ministerul Educației Naționale

Thu, 03/08/2017 - 16:09
03 Aug 2017

Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare (UMPMRSU) are în implementare două proiecte privind construcția /reabilitarea de școli și grădinițe: Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S.) și Proiectul Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.).

În perioada 24-28 iulie 2017, în cadrul celor două proiecte au fost recepționate 7 obiective de investiții: 3 unități de învățământ cu clasele I-VIII în Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare, respectiv 4 grădinițe în Proiectul Reforma Educației Timpurii în România. Valoarea totală de execuție a celor 7 obiective de investiții este de 8.677.114,66 lei (TVA inclus). [Lista nominală a acestora este disponibilă la finalul comunicatului]

Celor 7 unități de învățământ recepționate în intervalul 24-28 iulie li se adaugă alte 15 școli și 25 de grădinițe finalizate în primele 6 luni ale anului.

Proiectul de Reabilitare a Infrastructurii Şcolare (P.R.I.S.), cofinanțat de Banca Europeană de Investiţii, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și Guvernul României, a avut ca obiective principale reabilitarea, modernizarea şi mobilarea a 1.329 de şcoli și 16 cămine studențești. Au fost urmărite restabilirea siguranţei în exploatare a clădirilor şcolare şi a condiţiilor igienico-sanitare şi de confort, precum şi eliminarea dezavantajelor educaţionale pnntru elevii care frecventează astfel de şcoli și îmbunătăţirea condiţiilor de învăţământ în vederea creşterii calităţii actului educaţional. Data de finalizare a proiectului este 31 decembrie 2017.

Proiectul Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.), cofinanțat de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și Guvernul României, are ca obiective principale construirea a 380 de grădiniţe noi şi dotarea lor cu mobilier. Proiectul este implementat împreună cu Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Data de finalizare a proiectului este 31 decembrie 2019.

Nr. crt.

Proiect

Obiectiv

Județ

Nr. Proces Verbal

1.

P.R.I.S.

Şcoala Gimnazială nr. 3 Ciprian Porumbescu

Constanța

607/27.07.2017

2.

P.R.I.S.

Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Nicolae Călinescu, comuna Coşula

Botoșani

5683/24.07.2017

3.

P.R.I.S.

Şcoala cu clasele I-VIII nr. 4 Storeşti, comuna Frumuşica

Botoșani

3288/24.07.2017

4.

P.R.E.T.

Grădiniţa cu program normal cu 3 săli de grupă Drobeta Turnu Severin

Mehedinți

 1/28.07.2017

5.

P.R.E.T.

Grădiniţa cu program normal Bustuchin

Gorj

8778/28.07.2017

6.

P.R.E.T.

Grădiniţa cu program normal Negreşti – Oaş

Satu Mare

13155/27.07.2017

7.

P.R.E.T.

Grădiniţa cu program prelungit Fărcaşa

Maramureș

2547/27.07.2017

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăPRISPRETreabilitare școliCategorie: Comunicate de presă

Protocol de colaborare în domeniul educațional între Ministerul Educației Naționale și Organizația „Salvați Copiii”

Thu, 03/08/2017 - 12:11
03 Aug 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și Președintele Executiv al Organizației „Salvați Copiii”, Gabriela Alexandrescu, au semnat joi, 3 august, un protocol de colaborare al cărui scop îl reprezintă implementarea, în parteneriat, a 10 proiecte educaționale destinate copiilor. Proiectele au în vedere interesul superior al copiilor și vizează îmbunătățirea situației școlare și sociale a acestora.

Cu acest prilej, ministrul Liviu Marian Pop a subliniat importanța activităților derulate de „Salvați Copiii” în mediul școlar din România. „Din partea noastră există toată deschiderea pentru o colaborare cât mai strânsă și eficientă. Expertiza organizației «Salvați Copiii» în domeniul educației este esențială pentru minister și ne bucurăm că putem reprezenta împreună interesele elevilor prin intermediul unor proiecte care au un impact deosebit și aduc valoare adăugată în sistemul de învățământ preuniversitar”, a declarat ministrul Educației, Liviu Marian Pop.

Cele 10 proiecte care fac obiectul colaborării între cele două părți sunt următoarele: Sprijin pentru elevii din programul „A doua șansă”, Prevenirea abandonului școlar prin programe de tip „Școală după școală”, Educație și protecție pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate, Programul educațional Ora de net de promovare a siguranței copiilor pe internet, Campania globală pentru educație, Promovarea drepturilor copilului, Promovarea educației pentru sănătate, Acces la educație timpurie de calitate pentru toți copiii, cu precădere din categorii defavorizate, Pregătirea părinților și profesorilor în beneficiul copiilor, respectiv Prevenirea comportamentelor de bullying în mediul școlar.

În vederea atingerii obiectivelor propuse, „Salvaţi Copiii” va realiza și distribui materiale informative și materiale educaționale și va susține logistica necesară desfăşurării activităţilor programate. De asemenea, „Salvaţi Copiii” va asigura vizibilitatea proiectelor în derulare și a celor pe care urmează să le deruleze.

Ministerul Educației Naționale va aviza materialele elaborate de „Salvați Copiii” și va facilita transmiterea în teritoriu, prin intermediul inspectoratelor școlare judeţene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, a acestor materiale. În același timp, MEN va facilita accesul reprezentanţilor Organizației „Salvaţi Copiii” în unităţile şcolare implicate în proiecte, în vederea desfăşurării tuturor activităţilor necesare bunului mers al proiectelor.

Protocolul de colaborare încheiat astăzi este valabil pe o perioadă de 4 (patru) ani, cu posibilitatea prelungirii, prin acordul părților.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Două medalii de aur şi două medalii de bronz, palmaresul elevilor români la Olimpiada Internaţională de Informatică 2017

Thu, 03/08/2017 - 11:16
03 Aug 2017

Lotul olimpic al României şi-a adjudecat patru premii (două medalii de aur şi două medalii de bronz) la XXIX-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Informatică (IOI 2017), desfăşurată la Teheran (Iran), în perioada 28 iulie - 3 august.

 

Medaliile de aur au fost obţinute de Ștefan Constantin-Buliga (clasa a XI-a/ Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti) și Tamio Vesa-Nakajima (clasa a XII-a/Liceul Vocațional Pedagogic „N. Bolcaș” din Beiuș, jud. Bihor), laureat cu aur și la Olimpiada de Informatică a Europei Centrale (CEOI) din acest an.

Costin Andrei Oncescu (clasa a XI-a/Colegiul Naţional „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, jud. Argeş) şi Andrei Costin Constantinescu (clasa a XII-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti), premiați cu argint la ediția precedentă, sunt deținătorii medaliilor de bronz. Cei doi olimpici se regăsesc și pe lista premianților CEOI 2017: Costin Andrei Oncescu (aur) și Andrei Costin Constantinescu (argint).

Echipa României a fost însoțită și coordonată de Szabó Zoltan (profesor la Liceul Tehnologic „Petru Maior” din Reghin/ISJ Mureș) și Răzvan-Dan Sălăjan (student la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca). Revenirea în țară va avea loc vineri, 4 august, ora 11:35, pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” (via Istanbul).

Datorită acestor performanțe, România a depășit borna „100” în privința medaliilor cucerite la Olimpiada Internaţionale de Informatică și îşi consolidează poziţia a patra în clasamentulall times, având 103 medalii: 30 de aur, 45 de argint şi 28 de bronz.

Ediţia din acest an a reunit peste 304 concurenţi din 84 de ţări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăolimpiadă informaticăCategorie: Comunicate de presă

Livrarea manualelor școlare pentru clasele I-IV și VI-XII este pe ultima sută de metri

Tue, 01/08/2017 - 19:37
01 Aug 2017

În data de 1 august 2017, procesul de asigurare a manualelor școlare pentru clasele I-IV, în anul şcolar 2017-2018, prin retipăriri, a fost finalizat în 36 de județe. Până la sfârșitul acestei săptămâni, completarea stocurilor de manuale pentru elevii din ciclul primar se va încheia și în județele aflate în acest moment la un nivel de 95%.

Pentru clasele VI-XII, inspectoratele școlare județene au încheiat contracte de retipărire cu editurile care dețin titlurile solicitate de școli, iar livrarea către depozitele de carte școlară din județe este în desfășurare. În majoritatea județelor, rata de livrare este de aproximativ 97%. În perioada imediat următoare, editurile vor furniza și celelalte pachete de manuale școlare, astfel încât la începutul noului an școlar elevii din clasele I-IV și VI-XII vor avea manualele necesare derulării în condiții normale a activității instructiv-educative.

Referitor la asigurarea manualelor școlare pentru clasa a V-a, licitația organizată de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) este în faza soluționării contestațiilor formulate de edituri. Din cele 25 de loturi de manuale ofertate, au fost contestate 18. Pentru șapte discipline nu au fost depuse contestații, prin urmare au fost semnate acordurile-cadru cu editurile câștigătoare, urmând ca în perioada 7-11 august, unitățile de învățământ să își exprime opțiunile în raport cu titlurile ce vor fi contractate.

Conform ordinului de ministru nr. 3.590/5.04.2016 care aprobă planul-cadru pentru învățământul gimnazial, pentru clasa a V-a sunt prevăzute următoarele discipline în trunchiul comun (TC): limba și literatura română, limbă modernă 1, limbă modernă 2, matematică, biologie, educație socială, istorie, geografie, religie, educație plastică, educație muzicală, educație fizică și sport, educație tehnologică și aplicații practice, informatică & TIC, consiliere și dezvoltare personală. Potrivit art. 64, alin. 9 din Legea educației naționale nr.1/2011, „elevii și profesorii din învățământul de stat și din învățământul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiază de manuale școlare gratuite, atât pentru învățământul în limba românã, cât și pentru cel în limbile minorităților naționale”. 

În anul școlar 2017-2018, sunt așteptați în clasa a V-a 171.115 elevi. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Burse de studiu în Republica Populară Chineză și Serbia acordate în regim bilateral

Tue, 01/08/2017 - 14:22
01 Aug 2017

În urma concursurilor naționale organizate de Agenția de Credite și Burse de Studii, 25 de tineri români vor beneficia de stagii de burse în Republica Populară Chineză și Serbia. Dintre aceștia, 24 de persoane vor studia în R.P. Chineză iar una va studia în Serbia.

Cei 24 de bursieri în R.P. Chineză vor beneficia de următoarele stagii: studii universitare complete de licență (o persoană), studii universitare complete de masterat (11 persoane), studii universitare complete de doctorat (2 persoane), stagii de cercetare/specializare cu durata maximă de 12 luni (10 persoane). Pentru studii complete de licență, masterat și doctorat, partea chineză poate acorda unul sau doi ani pregătitori pentru învățarea limbii (doi ani doar pentru licență).

Partea română asigură, pentru bursele cu o durată mai mare de 3 luni, în baza H.G. nr. 1070/2001, transportul internațional (din București până la locul de stagiu și retur), o singură dată într-un an universitar, și o sumă lunară în valută în cuantum de 70 USD, supliment la bursa oferită de statul primitor, în limita bugetului aprobat.

Bursele sunt oferite în baza Înțelegerii privind colaborarea din domeniul educației între Ministerul Educației și Cercetării Științifice din România și Ministerul Educației din Republica Populară Chineză în perioada 2015-2018 (ofertă bilaterală) și a Adresei Ambasadei Republicii Populare Chineze la București nr. 3/16.01.2014, înregistrată la Agenția de Credite și Burse de Studii cu nr. 74/16.01.2014 (ofertă unilaterală).

Pentru bursa în Serbia a fost nominalizată o persoană care va efectua un stagiu de cercetare/specializare cu durata de 9 luni, în anul universitar 2017-2018. Partea română va asigura transportul internațional (din București până la locul de stagiu și retur), o singură dată într-un an universitar, și o sumă lunară în valută în cuantum de 150 USD, supliment la bursa oferită de statul primitor, în limita bugetului aprobat.

Bursele se acordă în baza H.G. nr. 1070/2001, potrivit căreia Ministerul Educației Naționale, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, selecționează tinerii cetățeni români care doresc să efectueze stagii de studii sau cercetare în străinătate.

Pe lângă cele 25 de burse amintite anterior, în anul universitar care se încheie au mai fost acordate 87 de burse pentru stagii de cercetare/ specializare sau de studii complete de licență, masterat sau doctorat, oferite în baza H.G. nr. 1070/2001 și a acordurilor de colaborare bilaterală/unilaterală.

Detalii suplimentare: www.roburse.ro

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Cursul de Limbă, cultură și civilizație românească va fi predat și în școli din Marea Britanie

Mon, 31/07/2017 - 19:53
31 Iul 2017

Proiectul privind predarea cursului de Limbă, cultură și civilizație românească (LCCR) în unități de învățământ preuniversitar din state membre ale Uniunii Europene se va desfășura și în Marea Britanie, începând din anul școlar 2017-2018. Într-o primă etapă, cursul LCCR se va derula în 4 școli.

Datorită realului succes înregistrat din 2007 până în prezent și având în vedere interesul crescut al comunității românești de peste granițe pentru acest curs, Ministerul Educației Naționale și Institutul Limbii Române cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe si al Ministerului pentru Românii de Pretutindeni au urmărit, an de an, extinderea proiectului. Demersul a vizat deopotrivă includerea de noi unități de învățământ și cuprinderea cât mai multor țări europene în care există populație școlară de origine română. 

Astfel, în anul școlar recent încheiat, cursul a fost predat în peste 500 de școli din Belgia, Irlanda, Italia, Portugalia și Spania de 134 de profesori, beneficiari fiind aproape 13 000 de elevi. Un indicator de progres este numărul școlilor care și-au exprimat dorința de a avea cursul în oferta școlară. În comparație cu anul trecut, creșterea este de 23,40%. De asemenea, numărul de grupe a fost superior cu 16,62% celui din anul precedent. 

Procesul de selecție a personalului care va preda cursul este în desfășurare, toate informațiile fiind publicate pe www.ilr.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Institutul Limbii Române a facilitat înființarea a 4 noi lectorate de limba română în străinătate

Mon, 31/07/2017 - 17:47
31 Iul 2017

Rețeaua lectoratelor de limba română se extinde, începând cu anul universitar 2017-2018, în încă 4 universități din străinătate: Institutul Pontifical Oriental din Vatican, Universitatea din Ankara (Turcia), Universitatea de Filologie din Azerbaidjan și Universitatea din Vilnius (Lituania). Astfel, numărul lectoratelor de limba română ajunge la 53, în 33 de țări din Europa, Asia și America de Nord.

Apariția celor 4 noi lectorate a fost posibilă în urma protocoalelor interinstituționale semnate de Institutul Limbii Române (ILR) și instituțiile de învățământ superior menționate anterior. În vederea asigurării personalului de predare, ILR a organizat concursul de selecție a lectorilor.

Extinderea rețelei de lectorate de limbă română este unul dintre obiectivele principale ale Institutului Limbii Române. În acest sens, ILR identifică zone și universități interesate de introducerea studiului limbii române în programele de studii, respectiv de înființarea unui lectorat. La ora actuală, se poartă negocieri cu Universitatea din Alcala (Spania) și Universitatea din Udine (Italia) pentru încheierea unor protocoale similare.

Detalii suplimentare sunt disponibile pe http://www.ilr.ro/category/lectorate/.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă