edu.ro

Syndicate content
Updated: 17 min 25 sec ago

Competiția Națională Business Plan 2018 (ediția a X-a)

10 hours 36 min ago
23 Feb 2018

Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic -  Departamentul de Coordonare al firmelor de exercițiu din învățământul preuniversitar (CNDIPT-ROCT) a lansat o nouă ediție a Competiției Naționale Business Plan 2018.

Concursul constă în prezentarea, de către elevii implicați, a unor planuri de afaceri pentru firmele de exercițiu înființate în unitățile de învățământ din care aceștia provin. Firma de exerciţiu reprezintă o metodă interactivă de învăţare pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, o concepţie modernă de integrare şi aplicare interdisciplinară a cunoştinţelor, o abordare a procesului de predare-învăţare care asigură condiţii pentru  probarea  şi  aprofundarea practică a competenţelor dobândite de elevi în pregătirea profesională.

Câștigătorii etapei locale (19-23 februarie) se vor califica în etapa județeană (12-23 martie). Faza regională va fi organizată în 8 centre în perioada 16-20 aprilie, în timp ce etapa națională este programată între 7 și 11 mai, la Colegiul Economic „Francesco Saverio Nitti” din Timișoara.

Competiția Națională Business Plan se desfășoară anual, începând din 2008, sub coordonarea CNDIPT - ROCT, prin inspectoratele școlare/unitățile de învățământ subordonate, în parteneriat cu autoritățile administrative publice locale, instituții de învățământ superior și de cercetare din țară sau străinătate, organizații nonguvernamentale, agenți economici reprezentativi, asociații patronale din domeniile economice pentru care se organizează formare profesională etc. În cele 9 ediții derulate până acum au fost angrenate, în faza locală, peste 2.500 de firme de exercițiu.

Obiectivele asumate ale concursului sunt valorificarea spiritului antreprenorial al elevilor, familiarizarea acestora cu activităţile specifice mediului economic, asumarea riscului utilizând instrumentele specifice managementului riscului și dezvoltarea competenţelor necesare unui întreprinzător dinamic.

Alte detalii: http://www.roct.ro/competitia-business-plan/.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A doua sesiune de depunere a proiectelor de auxiliare didactice în vederea aprobării/avizării (19-28 februarie 2018)

11 hours 58 min ago
23 Feb 2018

A doua sesiune de depunere a proiectelor de auxiliare didactice în vederea aprobării/avizării de către Ministerul Educației Naționale (MEN)/Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) se desfășoară în perioada 19-28 februarie 2018.

Potrivit reglementărilor în vigoare, MEN, prin CNEE, efectuează verificarea criteriilor de conformitate și propune pentru aprobare, anual, în două sesiuni, lista auxiliarelor didactice disponibile pentru utilizarea în sistemul de învățământ preuniversitar. Durata maximă a sesiunii de de aprobare/avizare din luna februarie este de 30 de zile de la încheieera perioadei prevăzute pentru depunerea solicitărilor.

Solicitantul aprobării sau al avizului pentru auxiliare didactice poate fi autor, editor, producător, comerciant/furnizor autorizat sau altă instituție recunoscută, ce are ca obiect de activitate învățământul/educația/formarea și colaborează cu cadre didactice și specialiști în domeniul căruia îi este destinat auxiliarul didactic.

Auxiliarele didactice supuse aprobării/avizării trebuie să vizeze în mod explicit formarea competențelor generale și/sau a celor specifice ale elevilor și să corespundă cerinţelor curriculumului național și programelor pentru olimpiadele școlare aprobate prin ordin de ministru, în vigoare.

Auxiliarele didactice depuse pentru aprobare/avizare trebuie, de asemenea, să specifice nivelul (de ex.: grupa/clasa /vârsta/formațiunea de studiu căreia i se adresează etc.) și să se adreseze în mod explicit tipurilor de activități didactice (de ex.: activități remediale, activități pentru elevi cu cerințe educaționale speciale, activități pentru elevi capabili de performanță etc), altor activități care vizează dezvoltarea competențelor-cheie, multi/pluridisciplinare, transdisciplinare etc.

Potrivit cadrului normativ aprobat de MEN, auxiliarele didactice sunt materiale-suport elaborate în sprijinul profesorilor și al elevilor, pentru implementarea adecvată și eficientă a curriculumului național. Această categorie de auxiliare poate include: culegeri de texte / cântece, culegeri de exerciții / probleme, culegeri de teste / itemi de evaluare, pachete de fișe de activitate independentă, caiete de muncă/activitate independentă etc., care pot fi prezentate în format tipărit și/sau în format electronic/digital. Excepție fac instrumentele destinate dezvoltării competențelor elevilor, elaborate de către instituții recunoscute la nivel național și internațional sau publicate de edituri de prestigiu național și internațional (de ex. Academia Română, Consiliul Britanic, Institutul Cervantes, Institutul Goethe, Editurile Oxford, Cambridge etc.). Pentru utilizarea extinsă la clasă a acestora este necesar acordul MEN.

Reamintim că, în prima sesiune de evaluare (9.10.2017 - 5.01.2018), au fost înaintate spre aprobare/avizare 1.464 de titluri de auxiliare didactice: 227 - învățământ preșcolar, 790 - învățământ primar, 316 - învățământ gimnazial, 130 - învățământ liceal și 1 - învățământ postliceal. Dintre acestea, au fost admise 1.241 de titluri și respinse 223 de titluri.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Valentin Popa s-a întâlnit cu ES dl. Cord Meier-Klodt, ambasadorul Republicii Federale Germania în România

Wed, 21/02/2018 - 12:46
21 Feb 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a avut marți, 20 februarie, o întrevedere cu Excelența Sa dl. Cord Meier-Klodt, ambasadorul Republicii Federale Germania la București.

Cu acest prilej, cei doi oficiali au discutat aspecte legate de predarea limbii germane în școlile și universitățile din România, precum și chestiuni referitoare la manualele școlare pentru limba germană maternă și limba germană modernă.

Un alt punct de pe agenda discuțiilor a fost reprezentat de dezvoltarea învățământului dual în România. Cele două părți au agreat să colaboreze pentru identificarea unor soluții de creștere a atractivității învățământului profesional și tehnic prin promovarea învățământului dual.

Cei doi interlocutori au apreciat buna colaborare în domeniul educației și au agreat depunerea de eforturi comune în vederea găsirii unor noi oportunități de cooperare.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Cursurile anului şcolar 2018-2019 încep luni, 10 septembrie 2018

Tue, 20/02/2018 - 19:21
20 Feb 2018

Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a aprobat prin ordin, structura anului şcolar 2018-2019. Potrivit documentului, cursurile noului an şcolar încep luni, 10 septembrie și însumează 168 de zile lucrătoare (34 de săptămâni). Structura anului școlar cuprinde semestrul I (10 septembrie 2018 - 1 februarie 2019) şi semestrul al II-lea (11 februarie 2019 - 14 iunie 2019).

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel: vacanţa de iarnă (22 decembrie 2018 - 13 ianuarie 2019), vacanţă intersemestrială (2 - 10 februarie 2019), vacanţa de primăvară (20 aprilie - 5 mai 2019) şi vacanţa de vară (15 iunie - 15 septembrie 2019). Suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 27 octombrie - 4 noiembrie 2018. Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 7 iunie 2019.

Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 1 octombrie 2018 - 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Desfășurarea programului „Şcoala altfel” nu coincide cu perioada alocată susţinerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul semestrului. Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, în general, în perioada vacanţei de primăvară, potrivit unui calendar specific.

Unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor marca prin manifestări specifice ziua de 5 octombrie - Ziua internațională a educației și ziua de 5 iunie - Ziua învățătorului, în măsura în care, prin contractul colectiv de muncă aplicabil, nu sunt instituite ca zile nelucrătoare.

În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climatice şi de specificul zonei și al şcolii, inspectoratele şcolare judeţene pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar. Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură parcurgerea integrală a programelor școlare. Recuperarea cursurilor suspendate ca urmare a unor situații obiective de urgență (intemperii, epidemii, calamități naturale) nu se poate realiza în perioada vacanțelor școlare.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a participat joi, 15 februarie, la Bruxelles, la reuniunea Consiliului Educație, organizată sub egida președinției bulgare a Consiliului Uniunii Europene

Fri, 16/02/2018 - 15:26
16 Feb 2018

Cu acest prilej, ministrul Valentin Popa a susținut două intervenții, pe temele supuse dezbaterii, respectiv:

  • ​Raportul de evaluare intermediară a Programului Erasmus+, precum și orientările viitoare ale programului post-2020
  • Implementarea obiectivelor în domeniul educației stabilite de Consiliul European, în reuniunea sa din 14 decembrie 2017.

În ceea ce privește prima temă, intervenția s-a axat pe faptul că România se află printre țările în care numărul proiectelor de calitate ce pot fi finanțate prin Programul Erasmus+ depășește cu mult bugetul alocat. România este interesată să promoveze o educație incluzivă și de calitate, dar și mobilitatea studenților și a profesorilor, iar toate acestea demonstrează atât interesul țării noastre pentru obiectivele Erasmus+, cât și capacitatea ridicată de absorbție. De aceea, viitoarea generație de programe trebuie să își propună obiective mai ambițioase, inclusiv în privința finanțării, respectiv dublarea bugetului alocat, cel puțin.

Referitor la cea de-a doua temă, intervenția ministrului Valentin Popa a avut în centrul său conceptul de universități europene, concept susținut pentru prima oară în cadrul Summitului Social de la Göteborg de către șefii de stat și guverne. Ministrul a pus accent pe necesitatea susținerii principiului excelenței și al distribuirii echilibrate din punct de vedere geografic, atunci când se va trece la înființarea acestor centre de educație, vitale pentru identitatea europeană. Totodată, demnitarul român a subliniat importanța beneficiilor pe care le obțin studenții care vor studia în astfel de universități europene de excelență.

La invitația ministrului Învățământului Superior, Cercetării Științifice și Inovării din Franța, Frédérique Vidal, ministrul Valentin Popa a participat și la o întâlnire cu alți miniștri europeni responsabili pentru problematica învățământului superior și a universităților europene.

De asemenea, la invitația ministrul federal al Educației, Științei și Cercetării din Austria, Heinz Fassmann, ministrul român al Educației Naționale a participat la o întâlnire în cadrul căreia au fost discutate politicile educaționale pe durata mandatului Austriei și posibilitatea continuării acestora în timpul mandatului României.

 

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizările Ministerului Educației Naționale referitoare la întâlnirea cu reprezentanții cadrelor didactice din învățământul preuniversitar (15 februarie)

Thu, 15/02/2018 - 12:05
15 Feb 2018

Ministerul Educației Naționale face următoarele precizări:

În data de 30 ianuarie 2018, Ministerul Educației Naționale a transferat sumele pentru plata salariilor către Inspectoratele Școlare Județene și către Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu drept de utilizare din data de 1 februarie 2018.

În conformitate cu prevederile legale în domeniu, unitățile de învățământ sunt cele care întocmesc statele de personal și de plată și le transmit inspectoratelor școlare spre validare, iar acestea din urmă transferă sumele pentru plata salariilor către unitățile de învățământ. Astfel, plata salariilor se realizează de către fiecare unitate de învățământ în parte, pe baza statelor validate.

În această dimineață, 15 februarie 2018, secretarii de stat din cadrul Ministerului Educației Naționale s-au întâlnit cu reprezentanții cadrelor didactice, acestora din urmă fiindu-le explicate motivele care au condus la întârzierea plății unei mici părți din salariile angajaților din învățământul preuniversitar, acestea fiind legate de upgrade-ul realizat la platforma de salarizare.

Totodată, la solicitarea reprezentanților cadrelor didactice de suplimentare a numărului de posturi din inspectoratele școlare județene, reprezentanții MEN au răspuns că au analizat fiecare caz în parte și că vor face demersurile necesare pentru optimizarea funcționării inspectoratelor pe zona de contabilitate-salarii.

S-a convenit ca, pe viitor, reprezentanții MEN și reprezentanții cadrelor didactice să se întâlnească ori de câte ori este nevoie pentru a răspunde eficient la problemele ce pot apărea.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Au scăzut tarifele de verificare a dosarelor pentru validarea și înregistrarea, respectiv înscrierea unui program universitar de studii de licență, master sau de studii postuniversitare în Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior

Tue, 13/02/2018 - 09:56
13 Feb 2018

Mai exact, pentru programele de licență, pentru primul program de master dintr-un anumit domeniu și pentru programele de studii postuniversitare de calificare, aceste tarife se situează, ca urmare a scăderii menționate, la nivelul salariului minim net pe economie. Mai mult decât atât, în cazul celui de-al doilea și eventual următoarelor programe de master din același domeniu, tariful perceput este de 25% din valoarea salariului minim net, pentru fiecare program în parte.

Măsura a fost luată la sfârșitul săptămânii trecute de către ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, prin ordinul nr. 3194/09.02.2018, și are ca scop încurajarea instituțiilor de învățământ superior de a finaliza înscrierea tuturor programelor de studii pe care le gestionează în RNCIS, cu un efort financiar minim din partea acestora.

Decizia MEN răspunde astfel necesității adaptării programelor de studii la cerințele mediului economic și social, dar și nevoii de alegere informată pentru tinerii aflați în situația de a opta pentru cel mai potrivit parcurs academic, potrivit aspirațiilor personale și profesionale. Nu în ultimul rând, considerăm că o astfel de măsură contribuie la creșterea calității și relevanței programelor de studii universitare.

Prin înscrierea în RNCIS, pot fi recunoscute și relaționate rezultatele învățării dobândite în cadrul sistemului de învățământ superior cu ocupațiile din piața muncii. Este, astfel, asigurată coerența calificărilor și a titlurilor acordate.

Înscrierea calificărilor în RNCIS este o condiție necesară pentru autorizarea/acreditarea programelor de studii oferite de către instituțiile de învățământ superior pentru a demonstra legătura dintre ocupațiile și cerințele mediului socio-economic și calificările obținute.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Valorile nete ale onorariilor primite pentru evaluările de manuale școlare sunt, în acest an, cu peste 30% mai mari decât cele acordate anul trecut

Mon, 12/02/2018 - 14:50
12 Feb 2018

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) reia apelul public pentru selecţia cadrelor didactice în vederea constituirii grupurilor de lucru (pe discipline) care vor evalua proiectele de manuale şcolare pentru clasele I-VI. 

Înscrierea se derulează exclusiv online, în perioada 12 - 19 februarie 2018, prin completarea formularului publicat pe site-ul CNEE

Procesul  se va derula conform prevederilor ordinului ministrului educației nationale nr. 5.645/2017 și vizează atât selecția profesorilor cu statut de evaluatori cooptaţi, cât și a specialiştilor externi (absolvenţi de studii superioare în domeniul Știinţe ale educaţiei). Misiunea experților selectați este de a analiza și evalua calitatea proiectelor de manuale şcolare propuse de autori/grupuri de autori. Principiile care stau la baza selecţiei sunt competenţa şi experienţa acumulate/probate, precum şi disponibilitatea manifestată pentru implicarea în activităţile de evaluare a proiectelor de manuale școlare din anul școlar anterior.

Pentru a fi selectate în calitate de evaluatori cooptați, cadrele didactice trebuie să fie angrenate în activități de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, corespunzătoare ciclului de învățământ și disciplinei pentru care se evaluează proiecte de manuale școlare și să probeze că posedă specializarea corespunzătoare sau o specializare înrudită, care-i acordă dreptul de a preda disciplina la care s-a înscris şi de a evalua proiectele de manuale şcolare depuse la disciplina în cauză. De asemenea, sunt obligatorii abilitățile practice de operare pe computer.

Vor avea prioritate, în procesul de selecție a evaluatorilor cooptați, cadrele didactice care dețin fie gradul didactic I în domeniul disciplinei/în domenii conexe celui pentru care se înscriu, fie titlul ştiinţific de doctor în aria de expertiză/arii conexe sau au absolvit cursuri/module specifice activităţilor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces.

Activitatea grupurilor de lucru este supusă monitorizării CNEE. În situația în care cadrele didactice selectate nu demonstrează competenţă şi eficienţă în activitatea desfăşurată, acestea pot fi înlocuite cu persoanele desemnate ca rezerve în urma selecției.

Valorile nete ale onorariilor primite pentru evaluările de manuale școlare sunt, în acest an, cu peste 30% mai mari decât cele acordate anul trecut.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Luni, 12 februarie, încep probele de evaluare a competențelor din prima sesiune a examenului naţional de Bacalaureat 2018

Sun, 11/02/2018 - 13:59
11 Feb 2018

Probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale din cadrul examenului naţional de Bacalaureat (sesiunea iunie-iulie 2018) se vor desfășura în perioada 12-22 februarie 2018. Sunt așteptați să participe cei peste 177.000 de elevi din clasele a XII-a și a XIII-a, dar și absolvenți din promoțiile anterioare.

Potrivit dispozițiilor art. 78 alin. (7) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, aceste evaluări se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ, în timpul anului școlar, pe parcursul semestrului al II-lea, în fața unei comisii prezidate de directorul unității de învățământ și numite prin decizie a inspectorului școlar general, în condițiile stabilite de metodologia de examen.

Conform calendarului aprobat de Ministerul Educației Naționale, proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A) se va desfăşura în zilele de 12 și 13 februarie. În intervalul 14-15 februarie va avea loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (proba B). Vineri, 16 februarie, respectiv în zilele de 19 și 20 februarie se va desfăşura evaluarea competenţelor digitale (proba D). Probele orale se încheie cu evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C) - 21 și 22 februarie.

Probele scrise ale examenului naţional de Bacalaureat din prima sesiune sunt programate între 25 și 28 iunie.

Subiectele pentru probele de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română și în limba maternă sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi cuprind texte literare şi nonliterare, funcţionale şi nonfuncţionale, cu un grad de complexitate care permite tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute. 

Rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă corespunzător grilei aprobate la nivel naţional: experimentat, avansat şi mediu. Candidatul care refuză să raspundă sau să rezolve subiectele propuse la una din probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale se consideră că nu a susţinut proba.

Probele sunt monitorizate audio-video. Nu este permis accesul candidaţilor în sălile de examen cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, şi nici cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea candidatului, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu.

Reprezentanţii instituţiilor mass-media au acces în unităţile de învăţământ liceal care organizează probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale sau în centrele de examen numai cu avizul preşedintelui comisiei şi însoţiţi de un membru al comisiei, exclusiv înainte de începerea sau după încheierea probelor. Pentru realizarea materialelor specifice (înregistrări/fotografii/preluări de imagini etc.) este necesar acceptul persoanelor care apar în acele materiale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Valentin Popa s-a întâlnit cu reprezentanții Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România

Fri, 09/02/2018 - 19:58
09 Feb 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, s-a întâlnit vineri, 9 februarie, cu o delegație a Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), condusă de președintele acesteia, Marius Deaconu.

Cu acest prilej, au fost abordate subiecte de actualitate privind facilitățile acordate studenților, precum și teme legate de asigurarea calității în învățământul superior, după cum urmează:

- Reprezentanții ANOSR au lansat propunerea, aceasta fiind agreată, de principiu, de către ministrul Educației, de a modifica legislația în ceea ce privește acordarea ajutorului în vederea stimulării achiziționării de calculatoare (EURO 200), atât în materie de criterii de eligibilitate, cât și la acordarea subvenției propriu-zise

- În ceea ce privește studenții etnici români, a fost adusă în discuție posibilitatea măririi burselor acordate acestora, precum și posibilitatea de a cumula diferitele tipuri de burse

- La inițiativa ANOSR, ministrul Educației Naționale și-a afirmat deschiderea față de elaborarea unui proiect de metodologie privind acordarea subvențiilor pentru cămine și cantine studențești 

- În ceea ce privește introducerea cursurilor de etică și integritate academică în planurile de învățământ ale programelor de studii universitare de master și doctorat, în instituțiile de învățământ superior, ANOSR și-a exprimat intenția de a trimite către MEN un proiect de ghid al normelor de redactare și citare a surselor bibliografice din cadrul lucrărilor științifice, alături de o propunere de fișă de disciplină a cursurilor mai sus menționate. Ministrul Valentin Popa și-a exprimat deschiderea față de o colaborare între toți actorii interesați, în vederea implementării unor practici unitare în domeniu

- A mai fost menționată și posibilitatea realizării unor modificări legislative în ceea ce privește alocarea subvențiilor pentru transportul local în comun.

În urma celor discutate, se va trece la o analiză aprofundată a propunerilor formulate de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, în vederea integrării celor agreate în viitoarele acțiuni ale Ministerului Educației Naționale, în limita competențelor care îi revin.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întâlnirea ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu reprezentanții Băncii Mondiale

Fri, 09/02/2018 - 19:56
09 Feb 2018

Ministrul Educației Naționale, domnul prof. dr.ing. Valentin Popa, s-a întâlnit vineri, 09.02.2018, cu o delegație a Băncii Mondiale (BM), formată din doamna Tatiana Proskuryakova, șefa Biroului Băncii Mondiale din România, doamna Roberta Bassett, Senior education specialist, doamna Mariana Moarcăș, Senior education specialist, Alina Sava, education specialist. La întâlnire au mai participat, din partea Ministerului Educației Naționale (MEN), domnul Gigel Paraschiv, Secretar de Stat, doamna Liliana Preoteasa, Director Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE) și doamna Cristina Ghițulică, Director adjunct UMPFE.

În cadrul întâlnirii, au fost discutate aspecte legate de stadiul proiectelor derulate de MEN cu sprijinul BM, precum și domenii și teme de interes pentru sectorul educație în vederea unei posibile colaborări în perioada următoare.

Reprezentanții BM și-au exprimat satisfacția cu privire la colaborarea cu MEN în cadrul Proiectului privind învățământul secundar - ROSE, cel mai mare proiect al Băncii Mondiale în domeniul educației din Europa și Asia Centrală, manifestându-și speranța că ritmul de implementare prevăzut va fi susținut printr-o alocare financiară corespunzătoare.

De asemenea, a fost apreciată derularea proiectelor de asistență tehnică în care este implicată BM.

Ministrul Educației Naționale și-a exprimat interesul pentru continuarea colaborării cu BM, inclusiv prin alte proiecte care pot fi dezvoltate în viitorul apropiat, menționând în particular nevoia de suport pentru modernizarea conținuturilor educației în învățământul preuniversitar, inclusiv prin asistență tehnică oferită de experți care cunosc dezvoltările curriculare din alte sisteme de învățământ.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Consultări cu partenerii sociali în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social (7 februarie)

Wed, 07/02/2018 - 18:35
07 Feb 2018

Ministerul Educației Naționale (MEN) a organizat miercuri, 7 februarie, o ședinţă a Comisiei de Dialog Social (CDS) în cadrul căreia au fost dezbătute o serie de proiecte ce urmează a fi aprobate în perioada următoare. Principalul subiect aflat pe ordinea de zi a fost draftul ordinului de ministru privind structura anului școlar 2018-2019.

În contextul discuțiilor, au fost prezentate punctele de vedere ale următorilor reprezentanți în CDS: Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret’”, Confederațiile patronale CONPIROM, CONCORDIA/ACUE & Hermes/Meridian și Ministerul Educației Naționale.

Ascultând argumentele tuturor părților, ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a decis ca, în anul școlar 2018-2019, cursurile să înceapă în data de 10 septembrie, iar vacanța de iarnă să aibă o durată de 3 săptămâni.

Pe agenda ședinței de astăzi au mai fost incluse, pentru informare, proiectul metodologiei și calendarului de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019 și proiectul de metodologie de acordare a gradației de merit. Partenerii sociali ai MEN au fost invitați să transmită în decurs de o săptămână observații și propuneri pe marginea celor două documente. Acestea vor fi analizate în comisiile tehnice și, ulterior, în proxima ședință a Comisiei de Dialog Social. Punctele de vedere și sugestiile care se vor cristaliza în urma acestui demers consultativ vor putea fi incluse în variantele finale ale documentelor anterior menționate.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sesiunea specială a examenului de Bacalaureat pentru componenţii loturilor olimpice se va desfășura în perioada 10-25 mai 2018

Wed, 07/02/2018 - 09:19
07 Feb 2018

Sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru absolvenţii de liceu participanţi la loturile naţionale lărgite care se pregătesc pentru olimpiadele și concursurile internaţionale pe discipline/sportive va fi organizată de Inspectoratul Școlar Județean Prahova și se va derula în intervalul 10-25 mai 2018. Comisia judeţeană va nominaliza ulterior unităţile de învăţământ care vor găzdui centrele de examen şi de evaluare pentru această sesiune specială.

Înscrierea candidaţilor va avea loc în zilele de 10 şi 11 mai. Probele de evaluare a competenţelor se vor desfăşura astfel: 14-15 mai (evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/limba maternă), 16 mai (evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională), respectiv 17-18 mai (evaluarea competenţelor digitale).

Probele scrise au următorul calendar: 21 mai (Limba şi literatura română), 22 mai (proba obligatorie a profilului), 23 mai (proba la alegere a profilului şi specializării) și 24 mai (limba şi literatura maternă). Afişarea primelor rezultate, la sediul unităţii de învăţământ care va găzdui această sesiune specială, este prevăzută pentru data de 24 mai (până la ora 18:00), depunerea contestaţiilor fiind programată în cursul aceleiaşi zile (18:00 - 20:00). În data de 25 mai vor fi soluţionate contestaţiile şi afişate rezultatele finale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Chestionar online privind proiectele de plan-cadru pentru învățământul liceal

Wed, 07/02/2018 - 09:17
07 Feb 2018

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Științe ale Educației organizează, în perioada 6 - 20 februarie 2018, o consultare prin intermediul unui chestionar onlineparte a dezbaterii publice privind proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal.

Procesul de consultare vizează obținerea unui feedback relevant din partea cadrelor didactice, inspectorilor școlari și a altor categorii de specialiști interesați de proiectele de plan-cadru pentru liceu.

Pentru a colecta sugestiile, opiniile sau comentariile pe acest subiect, este recomandată parcurgerea, în prealabil, a celor 3 propuneri de plan-cadru supuse dezbaterii, precum și a profilului de formare al absolventului de liceu. Suplimentar, pe lângă răspunsurile propriu-zise, pot fi făcute, dacă este cazul, observații și propuneri în spațiile special dedicate.

Menționăm că scopul acestei consultări publice nu vizează strict alegerea uneia dintre cele 3 variante propuse spre dezbatere, ci găsirea unei soluții optime.

Nu se solicită date cu caracter personal, iar răspunsurile sunt confidențiale și vor fi utilizate doar în scopul consultării.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultatele etapei naționale a Olimpiadei de Astronomie și Astrofizică 2018

Wed, 07/02/2018 - 09:12
07 Feb 2018

Ediția a XVI-a a etapei naționale a Olimpiadei de Astronomie și Astrofizică (ONAA) s-a desfășurat, în perioada 2-5 februarie 2018, la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, reunind 137 de finaliști din 29 de județe.

Specificul competiției constă în faptul că vizează două categorii de concurenți: juniori (clasele VI-VIII) și seniori (clasele IX-XII). La prima categorie au participat 47 de elevi, iar la a doua - 90 de elevi. Au fost acordate premiile I, II și III, respectiv 21 de mențiuni din partea Ministerului Educației Naționale (8 pentru juniori și 13 mențiuni pentru seniori).

De asemenea, Societatea Română de Fizică (SRF) a acordat 76 de medalii de aur, argint și bronz, dar și mențiuni de onoare, conform regulamentului Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică (OIAA).

Structura concursului presupune parcurgerea a trei probe: o probă teoretică (trei ore), o probă observațională și o probă de baraj (patru ore) pentru accesul în loturile lărgite (15 seniori și 10 juniori) din care vor fi selectați reprezentanții României la concursurile internaționale de profil. Selecția loturilor are loc în perioada 5-10 februarie 2018.

Astronomia este o disciplină complexă reprezentând îmbinarea dintre fizică și matematică, fapt ce impune cunoașterea unor noțiuni de matematică (trigonometrie sferică) și fizică (teoria relativității) de nivel superior. Totodată, elevii trebuie să dețină deprinderi practice în utilizarea telescoapelor și a lunetelor pentru a observa corpurile cerești.

Etapa națională a ONAA 2018 a fost organizată de Inspectoratul Școlar Județean Suceava cu sprijinul Ministerului Educației Naționale (MEN), al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava și al Societății Științifice Cygnus din Suceava.

„Felicit toți concurenții și premianții care s-au remarcat în cadrul acestei olimpiade. De asemenea, felicit și organizatorii, ale căror eforturi au făcut posibilă o nouă pagină în istoria acestui prestigios concurs. Chiar dacă este relativ nou apărut în calendarul olimpiadelor naționale, performanțele elevilor și dăruirea celor care se implică în organizarea sa îl plasează în rândul celor mai importante concursuri din țară”, a declarat ministrul Educației Naționale, Valentin Popa.

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Concluziile întâlnirii dintre ministrul Valentin Popa și echipa de conducere a Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, respectiv a Liceului Tehnologic „Nicolae Teclu” din Copşa Mică

Sat, 03/02/2018 - 13:31
03 Feb 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, s-a întâlnit în cursul serii de vineri, 2 februarie, cu echipele de conducere ale Inspectoratului Școlar Județean Sibiu și ale Liceului Tehnologic „Nicolae Teclu” din Copşa Mică. Discuțiile au vizat cazul în care este implicat un profesor cu un comportament inadecvat față de elevii săi.

În cadrul întrevederii, au fost analizate documentele și elementele referitoare la cazul menționat și au fost discutate toate aspectele pe care le implică acesta. Concluziile sunt prezentate mai jos.

Indiferent de rezultatul anchetei Poliției, care este în derulare, este limpede că profesorul în cauză a avut un comportament indecent (oricare ar fi circumstanțele - inclusiv posibile afecțiuni - care l-au produs). Ora de curs nu se desfășura în condiții normale, demisia profesorului reprezentând doar o primă acțiune firească în contextul dat.

După o analiză atentă, este limpede că și elevele care au filmat și ulterior au difuzat imaginile indecente au ales o soluție incorectă, cu atât mai mult cu cât cunoșteau și chiar semnaseră Regulamentul liceului. Trauma episodului indecent poate să existe, însă aceasta nu explică faptul că ele au filmat și apoi au făcut publice imaginile filmate. Elevele ar fi putut alege, spre exemplu, calea discuției cu dirigintele clasei, cu echipa de conducere a liceului, cu reprezentantul elevilor sau chiar cu alte autorități. Este de menționat că atât reprezentantul elevilor în Consiliul Clasei, cât și reprezentantul elevilor în Consiliul de Administrație, au propus sancționarea elevelor.

În ceea ce privește faptul că diriginta clasei nu a fost sancționată, aceasta fiind suspectată de încercarea de a mușamaliza cazul, s-a constatat ca ea a aflat despre incident în același timp cu conducerea liceului și nu există declarații sau fapte care să o acuze.

Până în această etapă, ministrul Educației ține să precizeze că structurile de conducere din liceu au respectat procedura, sancționarea elevelor fiind votată succesiv de către Consiliul Clasei, Consiliul Profesoral și apoi de Consiliul de Administrație al liceului.

Se așteaptă finalizarea anchetei Poliției. 

În contextul unui astfel de caz, având în vedere faptul că reprezentanții Liceului Tehnologic „Nicolae Teclu” din Copşa Mică și-au manifestat clar dorința în acest sens, este limpede că în spațiul public se poate redeschide subiectul introducerii camerelor de supraveghere în școli. Ministrul Valentin Popa consideră însă că, asupra acestui subiect, nu trebuie luată o decizie de la „centru”. Așadar, toate cadrele didactice, împreună cu părinții și elevii, sunt invitate să analizeze dacă este oportună introducerea camerelor de supraveghere și în sălile de curs (pe lângă cele deja prezente pe holuri și în curțile interioare).

Menționăm că o astfel de măsură poate să conducă la o mai bună disciplină în orele de curs și la o mai mare siguranță în școli, cu rezultate bune, spre exemplu, și în combaterea unor fenomene precum bullying-ul, dar poate și să inhibe manifestarea liberă a profesorilor și a elevilor. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Valentin Popa, reacție-fulger în evoluția cazului de la Liceul Tehnologic „Nicolae Teclu” din Copşa Mică

Fri, 02/02/2018 - 20:14
02 Feb 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a convocat în regim de urgență, în această seară, la Sibiu, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Sibiu și directorul Liceului Tehnologic „Nicolae Teclu” din Copşa Mică, pentru a analiza situația apărută în urma deciziilor luate de consiliul de administrație al unității de învățământ după incidentul în care a fost implicat, recent, un profesor cu un comportament inadecvat față de elevii săi.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Regimul de acordare a sporurilor pentru condiţii de muncă în învățământ, actualizat prin hotărâre de Guvern

Thu, 01/02/2018 - 13:58
01 Feb 2018

Guvernul României a adoptat, în ședința de miercuri, 31 ianuarie, regulamentul privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal didactic din învățământ, mărimea concretă a sporurilor pentru condiţii de muncă, precum și condițiile de acordare a acestora. Beneficiază de prevederile acestui act normativ personalul didactic, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic din învățământul preuniversitar și superior. 

Cuantumul sporului pentru condiții de muncă se stabileşte prin aplicarea unei cote procentuale asupra salariului de bază, cu valori cuprinse între 5 și 15% din salariul de bază, în funcție de criteriile specifice pentru fiecare categorie în parte și corespunzător timpului efectiv lucrat în aceste locuri de muncă, cu respectarea prevederilor Legii - cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Sporurile pentru condiții de muncă se acordă pe baza buletinelor de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autoritățile abilitate în acest sens, pentru timpul efectiv lucrat în locurile de muncă respective, cu încadrarea în sumele prevăzute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat.

La stabilirea concretă a sporului pentru condiţii de muncă trebuie avute în vedere o serie de condiții, printre care existența concomitentă a mai multor factori de risc, durata de expunere la acţiunea acestor factori, natura factorilor nocivi-fizici, chimici sau biologici și mecanismul de acțiune a acestora asupra organismului. De asemenea, vor fi luate în calcul condițiile de muncă ce implică un efort fizic mare în condiții nefavorabile de  microclimat, zgomot intens sau vibrații, praf, radiații, vapori, aburi, condițiile de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, care determină un risc de accidentare sau de îmbolnăvire, precum și structura și nivelul morbidității în raport cu specificul locului de muncă.

Nominalizarea personalului care beneficiază de acest spor, fără depășirea procentului prevăzut în prezentul regulament, este făcută de conducătorul ierarhic şi se aprobă de consiliul de administrație, cu consultarea organizațiilor sindicale afiliate la federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ sau a reprezentanților salariaților la nivel de unitate/instituție acolo unde nu există sindicate, conform prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017.

Unităţile și instituțiile din sistemul de învăţământ sunt obligate să adopte măsuri tehnice şi organizatorice care să conducă la desfășurarea activităților în condiţii de muncă optime, în termen de cel mult 6 luni de la constatarea prin buletine de determinare a condițiilor  de muncă. De asemenea, unităţile/instituțiile din sistemul de învăţământ trebuie să efectueze periodic măsurători la locurile de muncă în timpul desfășurării activităților (aceste perioade nu pot fi mai mari de șase luni). În același timp, personalul care îşi desfăşoară activitatea în condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare este supus examinărilor medicale periodice, prin serviciile de medicina muncii, conform legislaţiei în vigoare.

Acordarea sporului pentru condiții periculoase și vătămătoare de muncă se face cu încadrarea în sumele prevăzute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale a aprobat calendarul simulării probelor scrise ale examenelor naționale din anul școlar 2017-2018

Thu, 01/02/2018 - 13:05
01 Feb 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale organizează, în perioada 5 - 7 martie 2018, la nivel național, simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII). 

De asemenea, în intervalul 19 - 22 martie 2018, va avea loc simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat.

Sunt așteptați să participe cei aproape 500.000 de elevi din clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a.

Obiectivele simulării sunt familiarizarea elevilor cu rigorile examenelor pe care le vor susţine la finalul celor două cicluri de învățământ, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare la examenele propriu-zise.

Calendarul simulării EN VIII are următoarea configurație: 5 martie - Limba și literatura română, 6 martie - Matematică, 7 martie - Limba și literatura maternă, 16 martie - comunicarea rezultatelor.

Simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat se va desfășura după următorul program (comun pentru clasele a XI-a și a XII-a): 19 martie - Limba și literatura română/E)a), 20 martie - Limba și literatura maternă/E)b) și 21 martie - proba obligatorie a profilului/E)c). 

Proba la alegere a profilului și specializării/ E)d) se va derula joi, 22 martie și va fi susținută exclusiv de elevii clasei a XII-a

Rezultatele obținute vor fi comunicate elevilor în data de 30 martie.

Subiectele sunt elaborate de către specialiștii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, în mod similar cu modelele publicate pe www.subiecte.edu.ro, și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacităţile elevilor pe temele prevăzute în programa de examen și parcurse până la această dată. Corectarea lucrărilor va fi realizată, în baza unor bareme care asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional, de către doi profesori din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea.

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Cursurile de etică și integritate academică pentru studiile universitare de masterat și doctorat devin obligatorii, începând cu anul universitar 2018-2019

Tue, 30/01/2018 - 16:55
30 Ian 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a aprobat marți, 30 ianuarie, un ordin care prevede includerea în planurile de învățământ, pentru toate programele de studii universitare organizate în instituțiile de învățământ superior din sistemul național de învățământ, a cursurilor de etică și integritate academică.

​Mai exact, începând cu anul universitar 2018-2019, cursurile de acest tip devin obligatorii în cadrul studiilor universitare de masterat și doctoratdeoarece în aceste cicluri de studiu creația individuală și cercetarea științifică au o pondere majoritară. Pentru studiile universitare de licență, cursul are deocamdată caracter opțional, întrucât partea de creație are o pondere mai mică.

Adoptarea acestui ordin are rolul de a asigura, în mod structurat, pentru promoțiile viitoare, începând cu anul I de studii, cunoștințele și deprinderile necesare unei activități academice și de cercetare, în acord cu cerințele eticii și deontologiei universitare. În acest context, ordinul completează cadrul normativ existent, care până acum prevedea doar obligativitatea evaluării lucrărilor științifice sub aspectul eticii universitare, fără ca anterior să fie dobândite, în mod obligatoriu, competențele necesare pentru cei care le redactează.

Documentul a fost elaborat cu scopul unei implementări coerente și unitare a Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020 și se fundamentează inclusiv pe dispozițiile Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Conform legii, „instituţiile de învăţământ superior adoptă un cod de etică şi deontologie profesională universitară”, care include obligatoriu și „măsurile educaţionale, administrative şi tehnice care se iau pentru garantarea originalităţii lucrărilor de licenţă, master, doctorat, articolelor ştiinţifice sau a altor asemenea lucrări, precum şi sancţiunile aferente”. 

De asemenea, Legea privind asigurarea calității în învățământ reglementează funcționarea furnizorilor de educație, „astfel încât prin calitatea activităţii lor să satisfacă încrederea publică, iar învăţământul să se afirme ca bun public”. În același timp, calitatea programelor de studii este asigurată prin strategii şi proceduri specifice, precum și prin proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate, fapt ce generează atât necesitatea, cât și posibilitatea implementării prevederilor ordinului recent semnat.

Ministrul Valentin Popa este adeptul abordării „Toleranță 0” față de abaterile de la normele de etică și deontologie universitară, iar emiterea acestui ordin constituie primul pas din mandatul său în această direcție. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă